In 2021 is het beleid huisvesting arbeidsmigranten vastgesteld. ''Het op een fatsoenlijke manier huisvesten van arbeidsmigranten is voor alle inwoners, ondernemers én voor de arbeidsmigrant van groot belang. Deze extra regeldruk gaat te ver'', vindt CDA-raadslid Erik Hemmer. Nu stond de evaluatie op de agenda.

Arbeidsmigranten zijn hard nodig
Werkgevers in de gemeente Dinkelland hebben behoefte aan het fatsoenlijk huisvesten van arbeidsmigranten. Niet alleen de goed draaiende economie, maar ook de krapte op de arbeidsmarkt heeft geresulteerd in een groeiende afhankelijkheid van arbeidsmigranten in Nederland. Omdat het de verwachting is dat er de komende tijd meer arbeidsmigranten nodig zijn, is het goed om afspraken over de omstandigheden en locaties van huisvesting van arbeidsmigranten te maken. Zo bieden we als gemeente de ruimtelijke en juridische kaders waarin huisvesting van arbeidsmigranten als legaal en passend kan worden aangemerkt. De gemeenteraad heeft in 2021 het voorgestelde beleid aangepast, door huisvesting in kernen toe te staan. Werkgevers gaven aan behoefte te hebben aan huisvesting in de nabijheid van de werklocaties in het buitengebied. Bij de vaststelling van het beleid in 2021 is deze mogelijkheid middels een amendement geschrapt.

Veel verbeteringen
De evaluatie is één jaar later opgeleverd dan afgesproken, maar de CDA-fractie is blij met de conclusies en aanbevelingen. ''Het is goed voor de leefbaarheid om arbeidsmigranten fatsoenlijk te huisvesten'', vindt Hemmer. ''Er is in de tussentijd veel verbeterd, onder andere door de invoering van de Wet goed verhuurderschap.'' Daarin zijn belangrijke aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten (commissie-Roemer) opgenomen. ''Voor wat betreft kleinschalige huisvesting in bestaande woningen in de kernen zijn goede voorwaarden beschreven. Toch maken wij ons zorgen over het onttrekken van deze woningen aan de beschikbare woningvoorraad voor reguliere woningzoekenden'', beschrijft Hemmer.

'Extra regels zijn overbodig'
De CDA-fractie is daarom blij met het voorstel van het college om pilots te starten om alsnog huisvesting op het terrein van de werkgever mogelijk te maken. Door ruimte te geven aan huisvesting op het terrein van werkgevers komt een deel van de bestaande woningen weer vrij voor reguliere huisvesting. ''In overleg met de werkgevers zijn er voorwaarden geschetst met voldoende waarborgen voor het goed uitvoeren van de pilots, waarbij arbeidsmigranten op een fatsoenlijke manier worden gehuisvest'', ziet Hemmer. Toch hebben de fracties van de VVD en Progressief Dinkelland de behoefte om deze drastisch aan te passen. Zij stellen voor om het huur- en arbeidscontract te scheiden, een nachtregister verplicht te stellen, de ondernemer verantwoordelijk te maken voor vervoer van de arbeidsmigrant en een onafhankelijke makelaar de huurprijs te maximeren. ''Het doel is goed, maar dit gaat veel te ver. Vooral omdat dit alleen geldt voor de pilots in het buitengebied en niet op andere plekken waar arbeidsmigranten wonen'', vindt Hemmer. Een deel is inmiddels ook wettelijk geregeld. ''De scheiding tussen bed en baan is wettelijk geregeld, hetzelfde geldt voor het nachtregister. Overbodige regels dus'', aldus Hemmer.

Aanpassingen samen met arbeidsmigranten en werkgevers
Lokaal Dinkelland ging daar grotendeels in mee, maar stemde alsnog in met aanvullende regels. De door hen voorgestelde verruimingen, zoals meerdere pilots, langere looptijd van de pilot en grotere afstand tot de werklocatie kan op goedkeuring van de CDA-fractie rekenen. Toch is dit voor hen onvoldoende om met het beleid in te stemmen. ''Wanneer uit de evaluatie blijkt dat aanpassingen in het beleid nodig zijn, dan doen we dat met arbeidsmigranten en werkgevers samen. Niet vanuit het gemeentehuis'', aldus Hemmer.