In het Integraal Zorgakkoord van het kabinet staan bezuinigingen op de zorg, naar verluid over huisartsen en wijkverpleging. Met als gevolg vastgelopen gesprekken en zorgen van brancheverenigingen. ‘’Het verdwijnen van de wettelijke eis van spoedzorg binnen 45 minuten in het ziekenhuis heeft bij ons tot verontwaardiging geleid’’, vinden CDA'ers Erik Hemmer en Edo van Bree.

Huisarts in een andere kern
In het Integraal Zorgakkoord is vastgelegd waar het de komende vier jaar met de zorg heen moet. CDA Dinkelland heeft bezwaren tegen kortingen op de huisartsenzorg en wijkverpleging. Korten op huisartsenzorg betekent dat er binnen een redelijke straal van de woning geen huisartsenzorg beschikbaar is. Inwoners van bijvoorbeeld Lattrop-Breklenkamp of Tilligte kunnen nu al geen huisarts vinden binnen hun kern en moeten naar Denekamp of Ootmarsum. ''Het kan niet zo zijn dat zij als gevolg van de kabinetsmaatregelen nog eens vele kilometers extra moeten afleggen voor huisartsenzorg, zeker in een gebied waar het openbaar vervoer beperkt is'', lichtten raadslid Erik Hemmer en commissielid Edo van Bree de bewaren van zijn fractie toe.

Geldt ook voor wijkverpleging
Hetzelfde geldt voor wijkverpleging. Mensen wonen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving. Dat gaat met name goed door het noaberschap dat op het Twentse platteland nog altijd een belangrijke rol speelt. ''Ouderen of gehandicapten moeten niet verplicht verhuizen naar verpleeghuizen ver buiten hun eigen woonplaats omdat er geen wijkzorg meer beschikbaar is. Of dat de zorg te complex of te veelomvattend is om alleen aan mantelzorg of noabers over te laten, die al zwaar worden belast'', aldus Hemmer.

Spoedzorg op het Twentse platteland
Voor de CDA-fractie ligt het grootste bezwaar bij het wegvallen van de wettelijke norm van spoedzorg. Voor veel inwoners van Dinkelland is het onmogelijk om binnen 30 minuten per auto het MST in Enschede te bereiken, zeker in de spits. Verdere bezuinigingen zullen inhouden dat tijdige spoedzorg op het Twentse platteland steeds moeilijker tot onmogelijk wordt. Minder drukke ambulanceposten zullen verdwijnen, de aanrijtijden zullen exponentieel toenemen. De gevolgen kunnen impactvol en ernstig zijn.

CDA Dinkelland staat voor de leefbaarheid op het platteland en de voorgestelde maatregelen bedreigen deze leefbaarheid. Daarom hebben Erik Hemmer en Edo van Bree namens de christendemocraten een open brief naar ministers Ernst Kuipers en Conny Helder gestuurd. Zij worden om een reactie gevraagd. De CDA-fractie heeft ook schriftelijke vragen aan het college van Dinkelland ingediend. ''Staat het college achter deze open brief en is zij bereid actie te ondernemen richting politiek Den Haag om de bezuinigingen voor het platteland te schrappen'', vraagt Hemmer zich af.