CDA Dinkelland maakt zich zorgen over het voortbestaan van zorgaanbieders of -activiteiten, zoals de dagopvang voor ouderen in Ootmarsum. Ellen Loohuis heeft daarover vragen aan de wethouder gesteld.

De zorggroep Sint Maarten heeft uit financiële overwegingen besloten om te stoppen met de dagopvang voor ouderen in Ootmarsum. De deelnemende ouderen moeten hierdoor uitwijken naar andere dagopvanglocaties die veelal verder weg liggen en mogelijk ook niet altijd hetzelfde aanbod hebben. Dit is volgens CDA Dinkelland een slechte ontwikkeling. ''Wij vinden dat de dagopvang voor ouderen bijdraagt aan het welzijn van ouderen, zodat zij mee kunnen blijven doen in de samenleving. Ook kan het een rol spelen bij het ontlasten van partner of de mantelzorger'', vertelt Loohuis. Van belang is dat er voldoende plekken voor ouderen in de directe woonomgeving zijn. ''Door het sluiten van de locatie in Ootmarsum zal de druk op andere locaties toenemen en zal het kwantitatieve en kwalitatieve aanbod voor ouderen uit Dinkelland afnemen'', constateert Loohuis. Dat is volgens de CDA-fractie in de gemeenteraad van Dinkelland een slechte ontwikkeling voor de leefbaarheid in de kernen.

''Daarnaast maken wij ons ook zorgen over de financiële positie van de overige aanbieders van dagopvang voor ouderen omdat zij met de zelfde financieringen te maken hebben'', laat Loohuis weten. Dit in navolging op de eerdere schriftelijke vragen in de gemeenteraad. ''Wij verwachten van het college dat zij zich proactief inzetten om dergelijke ontwikkelingen tegen te gaan.'' Wethouder Severijn gaf in diezelfde vergadering aan dat het aanbod terugliep en daardoor financieel niet haalbaar was om de opvang door te zetten.

''CDA Dinkelland wil zoveel mogelijk zorg en ondersteuning kwalitatief in stand houden. Dat kan alleen als we kiezen voor zorg voor elkaar, solidariteit en er als overheid voor te staan dat we zorg en ondersteuning leveren voor diegene die dat (tijdelijk) nodig hebben''. Voor een aantal taken zal er een steeds groter beroep worden gedaan op zorgvrijwilligers naast professionals. Op andere gebieden zal de lokale overheid meer dan ooit zorg, steun en bescherming moeten leveren.