CDA Dinkelland stelt de gemeenteraad voor om 30.000 euro extra voor kleine bewonersinitiatieven beschikbaar te stellen. Dit doen zij tijdens de behandeling van de begroting 2024. ''Zonder participatie en draagvlak creëer je geen succesvolle veranderingen'', vindt fractievoorzitter Marc Smellink.

Deze bewonersinitiatieven zijn creatief, hebben lokaal draagvlak en bereiken veel inwoners. ''Meer gemeenschapszin en je welkom voelen, daar draait het om'', vindt Smellink. ''Dat gebeurt op verschillende manieren: ontmoetingsplekken voor en door de buurt, het onderhouden van de eigen omgeving, creëren van sport- en spelvoorzieningen zoals in Deurningen.'' CDA Dinkelland gelooft dat deze initiatieven de onderlinge samenhang in de maatschappij versterken en bijdragen aan meer betrokkenheid van mensen bij elkaar en bij hun omgeving. In het kader van het zogenaamde 'samenlevingsgericht werken' wil het college van burgemeester en wethouders snel anticiperen op (kleine) initiatieven en voorstellen uit de samenleving op het gebied van de openbare ruimte. Hiervoor denkt het college structureel 20.000 euro nodig te hebben. Volgens de CDA-fractie in de gemeenteraad is dit te weinig.

''Het college mag meer ambitie tonen'', vindt Smellink. Eerder heeft de gemeenteraad moties en amendementen op initiatef van het CDA aangenomen op het gebied van het uitdaagrecht en kernbudgetten. ''Inwoners weten precies wat zij willen met hun leefomgeving, dat hoeven we als overheid niet volledig in te vullen.'' Smellink stelt voor om extra geld uit te trekken voor het ondersteunen van dit soort initiatieven en hoopt dat de wethouder de mogelijkheid om hier gebruik van te maken, breed verspreid onder alle inwoners. Het amendement van de CDA-fractie, waarin zij voorstellen in totaal 50.000 euro beschikbaar te stellen, wordt dinsdagavond 7 november in de gemeenteraad behandeld. ''Wij hopen op een brede steun van onze collega's in de raad'', aldus Smellink.