Gemeenten krijgen in de toekomst de mogelijkheid om eigen inwoners voorrang bij een gedeelte van de nieuwbouwwoningen te geven. Dit plan ligt voor ter consultatie en wordt dan voorgelegd aan het parlement. CDA Dinkelland juicht dit plan toe: ‘’De schaarste van betaalbare woningen is groot en vooral starters uit onze gemeente vissen achter het net.’’

Nu is het voor gemeenten nog verboden om voorkeur te geven aan eigen inwoners. ‘’Daarmee komen starters die graag in hun stad of dorp willen blijven wonen in de knel’’, constateert CDA-raadslid Erik Hemmer. In het voorstel van het kabinet staat dat de voorrang geldt voor sociale nieuwbouwwoningen tot 335.000 euro, wat ook de grens is voor de Nationale Hypotheek Garantie volgend jaar. Maximaal 30 procent van de woningen mag via deze voorrangsregeling worden toegewezen.

CDA Dinkelland juicht dit plan toe om nog meer te bouwen voor eigen behoefte. ‘’Voor starters uit de eigen gemeente is het moeilijk om op de woningmarkt te komen, doordat woningen ook door kopers buiten de gemeente worden gekocht’’, ziet Hemmer. Door eigen inwoners voor sociale nieuwbouwwoningen gedeeltelijk voorrang te geven, hebben starters een grotere kans om in de gemeente Dinkelland te blijven wonen, vindt de CDA-fractie.