Gratis bier bestaat niet. Zeker niet nu een standaard pilsje in een café de 3 euro grens allang heeft overschreden. Toch heeft politiek Den Haag het er de laatste tijd steeds vaker over.

Als BBB en Nieuw Sociaal Contract een wijzigingsvoorstel op de rijksbegroting indienen dat niet voldoende is gedekt, noemen de regeringspartijen, Henri Bontenbal voorop, dit gratis bier. Zoiets als mensen blij maken met een dooie mus.

Vreemd dat juist de regeringspartijen dat zeggen. Of niet, want het is immers campagnetijd. Maar diezelfde regeringspartijen hadden zich bescheidener moeten opstellen. Wie hebben er immers voor gezorgd dat honderdduizenden mensen in de financiële problemen zijn vanwege verminderde koopkracht? Wie hebben ervoor gezorgd dat jongeren geen huis kunnen vinden voor een aanvaardbare prijs omdat er geen aanbod is, omdat er vanwege regeltjes niet gebouwd mag worden? Wie zorgen ervoor dat boeren in de buurt van Natura2000-gebieden een woest aantrekkelijk aanbod krijgen dat ze niet mogen weigeren (jazeker, ik ken de Godfather films!), waar vervolgens niets van terecht komt. En dat diezelfde boeren en de dorpen die daar in de buurt liggen in hun leefbaarheid en hun bestaan worden bedreigd.

Zoek elkaar op, in plaats van elkaar de tent uit te vechten en los samen de problemen van dit land op!

Wie zorgen ervoor dat gemeenten over een paar jaar in de financiële problemen komen omdat drie miljard wordt gekort op het gemeentefonds, waardoor ze basistaken niet meer goed kunnen uitvoeren en de leefbaarheid wordt bedreigd. In een land dat miljarden aan vluchtelingen besteedt, maar veel mensen van mening zijn dat de eigen inwoners weleens dreigen te worden vergeten. In een land waar zedenzaken op de plank dreigen te komen, omdat de politie te druk is met supportersgroepen en de acties van Extinction Rebellion. In een land dat vaak zo mooi is, maar soms ook zo lelijk.

Zoek elkaar op, in plaats van elkaar de tent uit te vechten, met die goedkope praatjes over gratis bier. En los samen de problemen van dit land op!

Edo van Bree
Fractielid CDA Dinkelland