De titel van deze column zegt u wellicht niets, maar het komt van één van mijn meest favoriete Monty Python scenes, uit de film Monty Python and the Holy Grail.

Tijdens zijn zoektochten naar de heilige graal loopt King Arthur tegen de grot van Caerbannog aan, die volgens de overlevering zou worden beschermd door een afschrikwekkend monster, dat al vele slachtoffers op z’n geweten heeft. Maar wat King Arthur en zijn ridders van de ronde tafel aantreffen ziet er niet uit als een monster, maar als een wit konijntje. King Arthur beveelt zijn ridders vervolgens om het konijn uit de weg te ruimen, zodat hij naar de heilige graal kan zoeken, maar ziet tot zijn ontzetting dat een slachting onder zijn manschappen wordt aangericht. Door het witte konijn. Je weet niet precies of je hard moet lachen of griezelen, als je deze scene ziet.

Het loopt amechtig hijgend achter de problemen aan.

Maar het Konijn van Caerbannog is beeldspraak voor het beleid dat dit Kabinet, en premier Rutte in het bijzonder voert in Den Haag. Sommige colleges van gemeenten hebben er ook last van. Problemen niet zien, onderschatten en soms gewoon weglachen. Om er vervolgens keihard mee te worden geconfronteerd. Tot schade en schande van de mensen die ermee in aanraking komen.

Denk maar aan de gaswinning in Groningen en de aardbevingen waartoe dat geleid heeft. De onwil en onkunde in Den Haag om die problemen op te lossen. Denk aan de kinderopvangtoeslagaffaire, waardoor grote groepen mensen zeer ernstig in de problemen zijn gekomen, tot aan scheidingen, bittere armoede en uithuisplaatsingen aan toe. En wat doet de regering? Veel te weinig!

Denk ook aan de problemen in Natura2000-gebieden. Boeren die in hun voortbestaan worden bedreigd, die veel hebben geïnvesteerd in hun bedrijf en toch op termijn moeten verdwijnen. Boeren die het soms niet meer zien zitten. En wat doet de regering? Veel te weinig!

Denk ook aan de enorme instroom van vluchtelingen. Natuurlijk zitten er gelukszoekers tussen, maar ook mensen die gedwongen van huis en haard zijn verdreven en een veilige plek zoeken met een fatsoenlijke opvang. Die er vervolgens niet is. Of totaal onvoldoende. En wat doet de regering? Veel te weinig! Het loopt amechtig hijgend achter de problemen aan.

Daarom mijn oproep aan alle bestuurders in Nederland. Onderschat de problemen niet en neem het konijn van Caerbannog serieus. Bied mensen perspectief en onderneem de actie die nodig is om de scherpe kanten van de problemen af te halen: helemaal oplossen is een utopie. Maar veel belangrijker nog: voorkom dat die problemen er komen.

Dat is mijn boodschap: beware of the rabbit, pas op voor het konijn van Caerbannog.

Edo van Bree
Fractielid CDA Dinkelland