Nee, Machiavelli is niet de nieuwe spits van AC Milan, maar was een soort gemeentesecretaris van Florence, die leefde en werkte rondom het jaar 1500.

Machiavelli werd bekend door een boek, een schitterend geschreven boek, Il Principe, dat allemaal tips en aanwijzingen bevatte over de wijze waarop heersers moesten regeren over hun rijk, land, provincie, gemeente, noem maar op. Hij betoogde onder meer dat leiders alles in het werk moesten stellen om eerst hun positie te verkrijgen en te versterken, en vervolgens te behouden. Daarbij konden en mochten alle middelen worden benut. “Het doel heiligt de middelen” is een van zijn meest bekende uitspraken. Mark Rutte zal ongetwijfeld een fan zijn van Machiavelli, anders had hij het nooit meer dan 10 jaar als premier volgehouden.

Maar ik ben er de laatste jaren meer en meer van overtuigd geraakt dat Machiavelli geen gelijk had met zijn boekje, en zijn uitspraken daarin. Voor een leider moet het namelijk in de eerste plaats niet gaan om je baantje vast te houden, en daar alles voor over te hebben, maar om te doen waar je voor bent gekozen of benoemd. Namelijk opkomen voor de belangen van je inwoners, en alles te doen wat nodig is om je gemeente of land gezond en leefbaar te houden.

Minder ik, meer wij: om een slogan van het CDA te parafraseren. Het lijkt er alleen op dat de voormalige lichting CDA-leiders ook beter naar Machiavelli luisterde dan naar de kiezer.

Dus wethouders, gedeputeerden, ministers, burgemeesters en volksvertegenwoordigers van Nederland, luister goed naar je inwoners, en doe wat op korte maar vooral ook op langere termijn wat voor hen van belang is. En kom je verkiezingsbeloften, voor zover ze haalbaar zijn en geen holle frasen, na! Dat boekje van Machiavelli mag je best op vakantie meenemen. Het leest lekker makkelijk weg.

Edo van Bree
Fractielid CDA Dinkelland