Net als bij vele gezinnen, wordt ook bij ons thuis regelmatig gesproken over de gestegen energieprijzen, gebrek aan toekomstperspectief voor boeren, onvoldoende betaalbare woningen, de duurdere boodschappen, ongelijke kansen voor jongeren en groeiende kloof tussen arm en rijk.

Als opa bij ons op de koffie komt of mee-eet, dan vraag ik hem wat hij er van vindt. Hij antwoordt: ‘Ik bin van veur ’n oorlog’. En daarmee maakt hij kort maar krachtig duidelijk dat hij het allemaal al eens heeft meegemaakt en dat het misschien soms ook wel met minder toe kan. Maar de onzekerheden, gebrek aan perspectief daar maakt ook hij zich zorgen over.

Hoe gaan we in deze tijd met onzekerheden om? Wat is onze rol als overheid? Wat is in de kern onze taak? Over die vragen heeft de CDA-fractie nagedacht. Volgens ons is onze belangrijkste verantwoordelijkheid het garanderen van bestaanszekerheid voor onze inwoners. Sinds 1983 één van de grondrechten uit onze Grondwet. We hebben de verplichting om onze inwoners de zekerheid te bieden dat zij de middelen hebben en houden om hun leven te kunnen leiden. En dat is nogal wat. Het betekent op z’n minst dat we zorgen dat onze inwoners voldoende voedsel, geld en woonruimte hebben. Maar wat ons betreft gaat deze verantwoordelijkheid veel verder. Het gaat ook om grip op je eigen leven, vrijheid om je eigen leven vorm te geven en de zekerheid dat de overheid er is om je te helpen en te beschermen als dat nodig is. En juist deze drie ziet het CDA steeds meer in de knel komen. De overheid zelf, onze regels, systemen en instanties, zijn zo log en complex geworden dat niemand er nog grip op heeft, zij vaker onze vrijheid in de weg staan en ons niet meer helpen of beschermen. De CDA-fractie ziet dit als oorzaak van de verschillende crises die we de afgelopen tijd hebben gezien en de grootste uitdaging voor de komende tijd.

Het simpel op orde brengen van de financiën en toegang geven tot allerlei voorzieningen, biedt niet langer soelaas. Hoe garanderen we de bestaanszekerheid waar vele mensen naar snakken? We moeten fundamenteler veranderen. De overheid zelf, de regels, systemen en instanties moeten over de kop en anders of opnieuw worden vormgegeven. Zodat deze weer ten dienste staan van onze inwoners en de overheid haar rol weer kan pakken: zorgen voor behoorlijk bestuur en de bescherming van inwoners.

Vanuit het thema bestaanszekerheid, maar ook vanuit de gedachte dat de overheid niet meer functioneert zoals het zou moeten, hebben wij de begroting van de gemeente Dinkelland voor 2023 gelezen en beoordeeld. We hebben onszelf daarbij de vraag gesteld op welke wijze deze begroting bijdraagt aan het vergroten van de bestaanszekerheid. In welke mate staan wij de samenleving in de weg? Op welke wijze steunen wij diezelfde samenleving, doen wij die samenleving recht aan en geven wij die samenleving de ruimte?

Daarvoor heeft CDA Dinkelland vijf concrete voorstellen gedaan, waarvan er drie door de gemeenteraad zijn aangenomen. Voorstellen om verenigingen en maatschappelijke organisaties te ondersteunen en initiatieven te omarmen. Regels en procedures waar mogelijk versimpelen, want de samenleving kan en wil meer zelf. Maar daarvoor moeten we wel in staat zijn om bestaanszekerheid te bieden. Grip op je eigen leven, vrijheid om je eigen leven vorm te geven en de zekerheid dat de overheid er is om je te helpen en te beschermen als dat nodig is. Vooral in deze tijd van onzekerheden, uitvergroten van verschillen, uitsluiten van anderen en zelfs van oorlog op ons continent.

Marc Smellink
fractievoorzitter CDA Dinkelland