Een meerderheid van de gemeenteraad ging akkoord met het plan om de gemeentewerf in Ootmarsum te verbouwen. CDA Dinkelland en Burgerbelangen Dinkelland hebben tegengestemd. ‘’Het plan rammelt financieel aan te veel kanten en na drie keer vragen hebben we nog steeds geen andere varianten gezien’’, vertelt CDA-raadslid Guus Tijdhof.

Bedrijfspand en materiaalopslag
Het uitbreiden van het bedrijfspand en verplaatsen van de materiaalopslag naar een naastgelegen kavel aan de Koggelsteeg kost maar liefst 1 miljoen euro. Deze kosten worden eerlijk tussen de gemeenten Dinkelland en Tubbergen verdeeld, omdat het om een werf voor Noaberkracht gaat. De huidige materiaalopslag wordt gesloopt en opnieuw gebouwd. Ook wordt er een tweede kantine gebouwd. ‘’Het is belangrijk dat onze medewerkers veilig kunnen werken, maar ook dat we kritisch naar de plannen kijken’’, vindt Tijdhof.

Geen opbrengsten
‘’Het plan kost de gemeente Dinkelland, en daarmee onze inwoners meer geld’’, constateert Tijdhof. ‘’Naast de huurverhoging worden de verwachte opbrengsten van het naastgelegen kavel niet opgebracht. Dinkelland draait volledig voor deze kosten op’’. Het gaat om een bedrag van bijna 110.000 euro. Op de vraag waarom dit niet bij Noaberkracht in rekening wordt gebracht, antwoordt wethouder Brand dat de grondexploitatie volledig los van Noaberkracht staat.

Varianten niet in beeld
Ook hebben de CDA’ers meerdere keren gevraagd naar de andere varianten die zijn onderzocht. ‘’Wij denken dat een uitbreiding van de gemeentewerf in Ootmarsum doelmatiger, soberder en zelfs veiliger kan’’, zegt Tijdhof. In de raadsvergadering deed hij het college het idee aan de hand dat de tweede kantine op de nieuwe kavel kan worden gebouwd, met een eigen ingang aan de Koggelsteeg. Daardoor kan de materiaalopslag op de huidige plek blijven, waardoor er bij de tweede kantine minder verkeersbewegingen zijn. Dit vond geen gehoor bij de wethouder noch bij de coalitiepartijen.

‘’Ons zijn de andere varianten nooit voorgelegd, terwijl de wethouder aangeeft dat er meerdere zijn onderzocht maar niet geschikt zijn bevonden.’’ Dit is voor CDA Dinkelland onbegrijpelijk. ‘’Vooral nu we weten dat er financieel moeilijke tijden aankomen’’. Daarmee doelt het CDA-raadslid op het ravijnjaar in 2026, waar de gemeente minder geld van de landelijke overheid krijgt.

Groen licht
De coalitiepartijen Lokaal Dinkelland, VVD en Progressief Dinkelland hebben met het plan van het college ingestemd. De wethouder heeft daarmee groen licht om de gemeentewerf in Ootmarsum uit te breiden.