De gemeenteraad van Dinkelland is kritisch op het schrappen van de rechtstreekse treinverbinding met Schiphol. ''Ook een tijdelijke maatregel als deze is voor ons onacceptabel'', vindt CDA-fractievoorzitter Marc Smellink.


''Zet verslechtering niet door''
Alle partijen in de gemeenteraad van Dinkelland sturen een stevige brief naar de NS, Minister van Infrastructuur & Waterstaat en het college van B&W. ''Via deze brief willen wij, de gemeenteraad van Dinkelland, ons ongenoegen uitspreken over het voorgenomen schrappen van de rechtstreekse treinverbinding van Enschede, Hengelo, Almelo naar Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Met klem verzoeken wij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om deze voorgestelde verslechtering van de dienstregeling niet door te (laten) voeren'', begint de brief namens alle partijen.

Gewijzigde dienstregeling 2025
Afgelopen week werd duidelijk dat de NS van plan is vanaf 2025 de directe intercityverbinding van Twente met Schiphol te schrappen, door de treinen van Twente naar Den Haag te laten rijden. Volgens de gemeenteraad is dit de zoveelste grote verslechtering in de dienstregeling tussen Twente en de Randstad van de afgelopen jaren. Twente is de directe en frequente verbinding met Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal eerder al kwijtgeraakt. Daar waar Amsterdam en Schiphol nog via Amsterdam-Zuid rechtstreeks te bereiken was, komt deze mogelijkheid nu ook te vervallen. ''Dit is een groot nadeel voor mensen, die om welke reden dan ook, baat hebben bij een directe verbinding van en naar Twente'', legt Smellink uit. ''Het gaat om veel meer reizigers dan mensen met een aansluitende vlucht vanaf Schiphol. Het gaat ook om mensen die slechter ter been zijn. Een overstap op Amersfoort zal voor deze mensen extra reistijd betekenen, omdat de drie minuten geen realistische betrouwbare overstaptijd is.''

Tijdelijke maatregel
De NS geeft aan dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Er wordt echter geen zicht geboden wanneer deze maatregel ongedaan wordt gemaakt. Ook blijft het onduidelijk of de crossplatform aansluiting van drie minuten op Amersfoort wordt gewaarborgd, met het risico dat reizigers de aansluiting missen. ''De voorgestelde maatregel is ook als tijdelijke maatregel voor ons onacceptabel'', vindt Smellink. ''Daar waar voor veel verbindingen in Nederland wordt gewerkt aan hoogfrequente verbindingen en reistijdverkorting, is de reistijd tussen Twente en de Randstad al jaren niet noemenswaardig verbeterd. De frequentie is slechts op de uiteinden van de dienstregeling marginaal verbeterd. Om dan de rechtstreekse verbindingen één voor één te verliezen is, voor ons als gemeenteraad van Dinkelland, niet acceptabel'', aldus Smellink.

Ondersteunen wethouders mobiliteit
Met de brief ondersteunt de gemeenteraad van Dinkelland de oproep en inspanningen van de wethouders mobiliteit in de regio Twente om het openbaar vervoer van en naar Twente (blijvend) te verbeteren. ''Dit is namelijk cruciaal voor de leefbaarheid en werkgelegenheid van onze prachtige regio. Immers, elke regio telt!'', sluiten de partijen af.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.