''Als we naar onze gemeente kijken, zie we veel positieve voorbeelden van omzien naar elkaar, initiatief nemen voor meer groen in de wijk, voor speelvoorzieningen, voor sport en zorg en ga zo maar door'', vindt commissielid Guus Tijdhof. CDA Dinkelland gelooft in de kracht van samen en de kracht van de samenleving.

Meer zeggenschap voor kernraden
CDA Dinkelland vindt dat vertrouwen in de samenleving het uitgangspunt van ons handelen moet zijn. ''De samenleving kan en wil meer zelf dan de overheid wil geloven en als de overheid haar maar niet voor de voeten loopt. Laten we die ruimte geven'', legt Tijdhof uit. Het is positief dat het college in de begroting spreekt van samenlevingsgericht werken, samen kijken wat we kunnen doen om onze kernen op de lange termijn leefbaar te houden. Maar CDA Dinkelland leest nauwelijks concrete plannen om te zorgen voor leefbare kernen. Het is gevat in termen als strategische agenda’s, maatschappelijk verantwoord ondernemen en processen. ''De CDA-fractie wil graag actie zien op dit thema. Om als gemeenteraad en college concreet aan de slag te gaan met een vorm van directe democratie dienen wij, samen met de VVD en Progressief Dinkelland een amendement over het experimenteren met kernbudgetten in. Lokaal Dinkelland heeft voor het amendement gestemd dat daarmee unaniem is aangenomen.''

Verhogen leefbaarheidsfonds
De kracht van de samenleving in Dinkelland zit in de vele initiatieven die onder andere in het kader van MijnDinkelland2030! door vele kernraden, denktanks en werkgroepen worden opgepakt. Het is positief dat het college daar 150.000 euro voor wil reserveren, maar dit is niet voldoende. We nemen de overweging van het college over om het leefbaarheidsfonds te verruimen naar 500.000 euro. Dit draagt effectiever bij aan het in stand houden van maatschappelijke voorzieningen en faciliteren van sociale initiatieven, zoals een sociale hypotheek. Het amendement van CDA Dinkelland om het leefbaarheidsfonds te verhogen is unaniem gesteund.