De subsidiepot voor het isoleren van woningen was binnen een half jaar op. CDA-raadslid Nick Nieuwe Weme deed het voorstel om deze opnieuw aan te vullen, met succes.

De subsidiepot ter grootte van 70.133 euro was in trek. Inwoners wisten de mogelijkheid, 750 euro voor het isoleren van woningen, vanaf 1 januari 2023 goed te vinden. Het is een subsidie dat het isoleren van woningen moet stimuleren. Enerzijds om te verduurzamen, anderzijds om de energiekosten omlaag te brengen. De pot was na vier maanden al leeg. Nieuwe aanvragen konden vanaf dat moment niet worden ingediend. Dat laat zien dat er veel belangstelling voor deze subsidie is. ''Met een eenvoudige rekensom komen wij vervolgens op een aantal van een goede 100 woningen welke mede door deze subsidie verduurzaamd zijn'', laat Nick Nieuwe Weme weten.

''Als CDA zijn wij blij dat deze subsidiemogelijkheid er is en dat er veel gebruik van wordt gemaakt'', vindt Nieuwe Weme. Dat laat zien dat de inwoners van Dinkelland goed bezig zijn met het verduurzamen van hun woning. Ook laat de gemeente hiermee zien dat zij het stimuleren dat mensen hun woning verduurzamen. ''Er komen op het gebied van duurzaamheid namelijk nog vele opgaven op ons af, waaronder de wijkuitvoeringsplannen. Een van de basisvoorwaarden voor de wijkuitvoeringsplannen zijn goed geïsoleerde woningen.''

Motie unaniem aangenomen
Het college van B&W wilde de subsidiepot in eerste instantie niet aanvullen. Het college beargumenteerde dat er vooral gebruik van werd gemaakt door inwoners die zonder de subsidie ook hun woningen hadden geïsoleerd. CDA Dinkelland vindt het belangrijk dat we de stimulans blijven geven en daarom voor alle inwoners opnieuw de subsidie van 70.133 euro beschikbaar te stellen. De motie van Nick Nieuwe Weme werd eind juni unaniem gesteund.

Met dank aan Progressief Dinkelland, CDA Dinkelland en de andere partijen in de gemeenteraad is het vanaf 18 juli 2023 weer mogelijk de isolatiesubsidie aan te vragen.