
25 juni 2026
24 juni 2026 2 minuten lezen
Waterbedrijf Vitens en de gemeente waarschuwden vorige week voor een mogelijk drinkwatertekort in Noordoost‑Twente. Tijdens de raadsvergadering van dinsdagavond stelde CDA‑raadslid Nick Nieuwe Weme hierover vragen aan het college. De burgemeester kan de zorgen over tekort van drinkwater niet wegnemen.

In de brief van Vitens en de gemeente worden drie mogelijke maatregelen genoemd: waterbesparing, het verlagen van de waterdruk en, in specifieke gebieden, een verdere drukverlaging. Die laatste maatregel geldt niet voor Dinkelland, maar de situatie vraagt volgens het CDA wel om aandacht. Nieuwe Weme benadrukte dat bewust omgaan met drinkwater een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. ''We hoeven niet in paniek te raken, maar we moeten wel alert zijn. Elke liter die we niet verspillen, helpt'', aldus het raadslid.
De CDA‑fractie vroeg het college onder meer hoe het betrokken is geweest bij de besluitvorming van Vitens, welke alternatieven zijn overwogen en wat de kans is dat de waterdruk daadwerkelijk wordt verlaagd. Ook wilde de fractie weten wat dit zou betekenen voor inwoners, met name in hoger gelegen delen of aan het einde van de waterleiding.
Daarnaast vroeg Nieuwe Weme naar de toekomstbestendigheid van de drinkwatervoorziening. ''We willen begrijpen wat dit betekent voor de komende jaren. Zijn er structurele oplossingen in zicht en hoe snel kunnen die worden gerealiseerd?''
De burgemeester liet in zijn beantwoording weten dat Dinkelland, samen met de andere Noordoost‑Twentse gemeenten, door Vitens is geïnformeerd over de situatie. De afgelopen jaren waren de drinkwaterreserves net groot genoeg, zegt burgemeester Joosten. Door droogte, warmte en grote waterverbruik, komen die reserves dit jaar in gevaar. ''Er zijn dreigende tekorten. Er is meer vraag dan aandbod.'' Hij benadrukte dat inwoners zich geen zorgen hoeven te maken over de beschikbaarheid van drinkwater, maar roept wel op hier zuinig mee om te gaan. ''Er blijft water uit de kraan komen'', aldus de burgemeester. Vitens wil namelijk voorkomen dat door de grote vraag naar water de voorraadkelders leegraken. Als er geen water door de leiding stroomt, is er een kans op een leidingbreuk. Dat heeft een nog groter effect op inwoners, geeft de burgemeester aan.
Daarom worden inwoners nu gewaarschuwd. ''Wij zijn het eerste gebied in Nederland dat hiermee wordt geconfronteerd'', aldus de burgemeester. Ook gaf hij aan dat inwoners tijdig worden geïnformeerd als Vitens besluit de waterdruk tijdelijk te verlagen. Het gaat dan om een merkbare, maar beheersbare maatregel die geen gevolgen heeft voor de drinkwatervoorziening zelf. Noodscenario's zijn volgens burgemeester Joosten niet nodig.
Ook bevestigde de burgemeester dat Vitens en de betrokken overheden werken aan structurele oplossingen, waaronder de nieuwe drinkwaterverbinding in Overijssel. Deze moet de komende jaren bijdragen aan een robuustere watervoorziening voor Noordoost‑Twente. Dit gaat nog enkele jaren duren en is afhankelijk van de procedures.
Nieuwe Weme reageerde positief op de toelichting: ''Het is goed om te horen dat de leveringszekerheid niet in gevaar komt en dat inwoners tijdig worden geïnformeerd als de waterdruk afneemt. Tegelijk moet er worden gewerkt aan een toekomstbestendige infrastructuur van water''.