14 juni 2023

Het CDA steunt de komst van een AZC maar met aanvullende wensen!

Het CDA steunt het voorstel van B&W om eigenerbeweging een locatie(s) en  te zoeken voor een AZC van 150 tot 200 asielzoekers. Solidariteit is een kernwaarde van het CDA. maar dat betekent niet dat er geen voorwaarden worden gesteld.
In de raadsvergadering van mei heeft het CDA voldoende steun gekregen voor aanvullende wensen in de vorm van amendementen (wijzgingsvoorstellen).
- De voorkeur gaat uit 2-4 kleinere locaties zodat de impact op de directe omgeving beperkt is.
- De opvang moet gericht zijn op personen die tot een gezin behoren
- Leegloop en verveling moeten voorkomen worden door uitvoering  van betaald- en onbetaald werk.
- De samenleving (scholen, (sport) verenigingen, kerken, Evenmens etc.) maximaal betrekken bij de totale opgave van opvang)
- Een AZC locatie kan het best in of nabij de bebouwde kom van een kern of dorp worden gesitueerd.

Het CDA had graag gewild dat een besluit over de definitieve locaties(s) door de gemeenteraad als hoogste orgaan van de gemeente wordt genomen en niet door het College. Volksvertegenwoordigers moeten naar de opvatting van het CDA aanspreekbaar zijn op hun beslissingen over zaken met grote  impact voor de bevolking. De meerderheid van de gemeenteraad laat echter het locatie besluit liever door het College nemen.
Het CDA is blij dat de eventuele komst van een AZC door de hele gemeenteraad wordt gesteund.