13 oktober 2023

Inzet ‘Crisis en herstelwet’ versnellend?

Het college heeft de gemeente Hellendoorn aangemeld voor toepassing van de Crisis en herstel wet. Dit betekent dat voor alle bouwlocaties deze wet van toepassing. Daarmee kunnen ruimtelijke procedures verkort en beperkt worden. De bestaande ‘participatiecode’ van onze gemeente kan en moet hiervoor de basis zijn en blijven. Oftewel onze bewoners en belanghebbenden dienen altijd tijdig op de hoogte te worden gebracht en daarbij inspraak te hebben.

Op dit punt gaat het in onze gemeente helaas nog vaak mis. Het college stelt te vaak voor, eerst een raadsbesluit te nemen over bouwplannen en daarna de participatie te starten. Het gevolg is wantrouwen en negativiteit wat juist vertragend werkt. Dit wil het CDA voorkomen. We roepen daarom het college op zorg te dragen voor optimale informatievoorziening en inspraak (participatie) vóórdat besluiten aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Alleen dan is het haalbaar om bouwprojecten versneld uit te voeren.