21 december 2023

Update coalitievorming gemeente Hellendoorn

Op 7 december stelde verkenner Han Noten aan de drie uitgenodigde grootste fracties, te weten Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn, de “wie-met-wie-vraag”.  Noten stelt voor om een college te vormen dat uitgaat van de huidige twee wethouders vanwege de continuïteit en aangevuld met twee wethouders van buiten, vanwege de behoefte aan ervaring. Deze laatste twee wethouders zouden onafhankelijk van partijen in de raad moeten functioneren en voorgedragen moeten worden door de burgemeester, aldus het voorstel van de heer Noten. De genoemde fracties werden geacht deze vraag en uitgangspunten te beantwoorden op 11 december in een vervolgbijeenkomst.

Vervolgbijeenkomst

In de vervolgbijeenkomst heeft de fractie van CDA Hellendoorn het volgende naar voren gebracht:

De fractie van CDA Hellendoorn heeft zich over de wie met wie vraag gebogen en gaat, mist en rituelen overslaand, voor de vorming van een robuuste coalitie bestaande uit de fracties van Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn. Dit zogenaamde motorblok kan uit continuïteitsoverwegingen aangevuld worden met een vierde fractie.

De fractie van CDA Hellendoorn vindt het logisch en gewenst dat de grootste partij en royale winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 deelneemt aan de coalitie. De kiezers hebben zich immers duidelijk uitgesproken. Eerder al na de coalitiebreuk begin mei 2023 koerste onze fractie daarom aan op lijmen van de breuk dan wel een coalitie van Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn met 2 andere fracties.

De fractie van CDA Hellendoorn constateert, op basis van de gesprekken met de verkenner, dat binnen de gemeenteraad de eerder geuite wens, om te werken aan een  ontwikkelingsagenda tijdens de recente verkenningsgesprekken een meer noodzakelijke, innerlijke en doorleefde behoefte is gebleken om aan de slag te gaan met een ontwikkelingsagenda in 4 werkgroepen. Er voor gaan met respect voor ieders identiteit, verschillen en overeenkomsten. Met de keus voor deze robuuste coalitie kunnen we een terugval in oude patronen en tegenstellingen voorkomen.

De fractie van CDA Hellendoorn zal zelf de verantwoordelijkheid nemen een ervaren wethouder van buiten te rekruteren en voor te dragen. Deze zal namens onze fractie een plaats in het college innemen. Een hybride model met wethouders namens fracties en onafhankelijke wethouders wijzen wij af, vanwege het verschil in verhouding tot de raad. Een rol voor de burgemeester ten aanzien van het voordragen van wethouders acht onze fractie ongewenst. Een kroonbenoemde burgemeester moet o.i. boven de partijen staan en niet in het politieke proces worden getrokken.

De fractie van CDA Hellendoorn ziet er naar uit de onderhandelingen met voornoemde partijen te starten over een coalitieakkoord en ziet met de heer Noten het concept coalitieakkoord met de werktitel “Samen Verder” als vertrekpunt.

Motorblok Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn

Tot zover ons antwoord op 11 december. De drie grootste partijen hebben vervolgens over de te vormen motorblokcoalitie (Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn), eventueel aangevuld met een vierde partij, gesproken. Op 14 december gaf Lokaal Hellendoorn aan apart met Samen Hellendoorn te willen praten over de wrijving tussen beide partijen ontstaan rond de breuk binnen Lokaal Hellendoorn in december 2022. Dit gesprek tussen beide partijen heeft plaatsgevonden op 18 december onder leiding van de heer Noten. Na afloop van dit gesprek werd de fractie van CDA Hellendoorn geïnformeerd door de heer Noten. Er bleek tussen beide lokale partijen onoverkomelijk verschil van mening te zijn over de bemensing van het nieuw te vormen college en daarmee was de beoogde coalitie van de baan.

Advies Han Noten

In de raadsvergadering van 19 december gaf de heer Noten het advies om de burgemeester, eventueel in samenspraak met een commissie uit de raad, naast de huidige twee wethouders twee ervaren externe wethouders aan te laten trekken. “Maar het staat de gemeenteraad vrij alsnog de beoogde coalitie tot stand te brengen”, aldus de heer Noten.

De fractie van CDA Hellendoorn, 20 december 2023