10 oktober 2019

CDA maakt zich zorgen over leegloop platteland

De commissie Remkes heeft 25 september 2019 haar advies aan het kabinet uitgebracht over de stikstofproblematiek. Het advies met als titel “Niet alles kan” geeft de problematiek van de stikstof duidelijk weer en geeft ook al een richting aan naar eventuele oplossingen. CDA Tubbergen heeft ook kennis genomen van dit rapport.

Dinsdag 1 oktober 2019 heeft er een groot boeren protest plaats gevonden op het Malieveld in Den Haag, waar ook een aantal mensen van de CDA fractie aanwezig waren. Een demonstatie waar alle sectoren vertegenwoordigd waren die een eenheid uitstralen en waardering willen voor waar ze mee bezig zijn. Deze actie opgezet door Agractie heeft grote indruk gemaakt op onze samenleving en bestuurders in het land.

Op 4 oktober 2019 heeft de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Mevr Schouten, een eerste reactie gestuurd naar de Tweede Kamer over de aanpak van de stikstofproblematiek. De natuur moet hersteld worden en de stikstof depositie moet naar de afgesproken drempelwaarde in Natura 2000 gebieden, waardoor het proces voor activiteiten en projecten weer in gang kunnen worden gezet.

Deze eerste maatregelen hebben betrekking op de landbouw en verkeer waar de ruimte van stikstof wordt gezocht om zoveel als mogelijk de 18.000 bouwprojecten die nu onder druk staan weer vlot te trekken.

De minister zoekt voor de landbouw naar regionale oplossingen rondom Natura 2000 gebieden waar bedrijven met verouderde stallen die teveel stikstof uitstoten moeten verdwijnen. De landbouw is in het verleden onvrijwillig opgescheept met maatregelen ten behoeve van deze Natura 2000 gebieden. Inmiddels zijn er daardoor al vele bedrijven uitgekocht, en hebben hun heil ergens anders gevonden. Met als gevolg dat in en rondom deze Natura 2000 gebieden een leegloop van activiteiten ontstaat door uitkopen van agrarische bedrijven. Wat voor een toekomstperspectief blijft er voor de blijvende agrarische bedrijven met veel jonge opvolgers in deze Natura 2000 gebieden, en andere sectoren met een economisch belang.

Het CDA vindt het vreemd dat veel bedrijven moeten verdwijnen in Natura 2000 gebied Springendal Dal van de Mosbeek voor de natuurdoelen, terwijl in hetzelfde grensgebied van Duitsland nieuwe bedrijven ontstaan. In Nederland gelden toch dezelfde Europese wet- en regelgeving, maar we zien dat de implementatie hiervan per lidstaat heel verschillend is. De drempelwaarde van stikstof is in onze omliggende landen veel hoger? Het gelijktrekken van deze drempelwaarde zou een oplossing van het probleem kunnen zijn.

Het CDA Tubbergen maakt zich grote zorgen over deze leegloop en de toekomstige leefbaarheid van de gebieden in het algemeen maar ook met name in Tubbergen het gebied Springendal Dal van de Mosbeek.

We hopen dan ook dat de gezamenlijke VNG gemeenten, die een Kopgroep hebben samengesteld van wethouders over de stikstof problematiek, deze zorg onder de aandacht brengt bij onze minister van Landbouw en de commissie Remkes.