19 maart 2018

CDA Tubbergen op werkbezoek bij zorgboulevard Tubbergen

CDA Tubbergen en Pieter Omtzigt brengen werkbezoek aan Zorgboulevard in Tubbergen

Zaterdag 10 maart hebben het CDA Tubbergen en Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt een werkbezoek gebracht aan de zorginstellingen aan de Sportlaan, ook wel zorgboulevard of zorgcluster genoemd, in Tubbergen. Ze werden gastvrij ontvangen bij Trivium MeulenbeltZorg door Martin Lenferink (manager TMZ) en Max Bijwaard (manager Zorggroep Sint Maarten).

Uitdaging

CDA-er Hilde Berning-Everlo: “Aanleiding van het werkbezoek zijn de uitdagingen waar de drie zorginstellingen zich voor zien staan. Uitdagingen, onder andere, op het gebied van veranderingen in overheidsbeleid, zorgindicaties en de toenemende vergrijzing in de gemeente Tubbergen. Bij alle veranderingen in de zorg moeten en mogen ouderen, chronisch zieken en gehandicapten altijd kunnen blijven vertrouwen op de zorg die ze nodig hebben. Bovendien werken veel mensen uit de gemeente Tubbergen bij TMZ, Aveleijn of de Eeshof en zijn daarmee belangrijke werkgevers in onze gemeente.”

Samenwerkingspartners

De drie zorgaanbieders willen een zo compleet mogelijk zorgaanbod bieden en hebben in onderling overleg gekeken waar behoefte aan is. Ook is de ambitie uitgesproken om meer samen te werken waar mogelijk en zijn er gesprekken gaande om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis en kunde. Ook wordt er gesproken over bijvoorbeeld gezamenlijk gebruik maken van ruimtes. Tevens wil men de verbinding met het dorp Tubbergen en haar inwoners versterken. De samenwerking met de gemeente Tubbergen en haar wethouders werd goed en laagdrempelig genoemd. Vooral in vergelijking met andere gemeenten. Natuurlijk zijn er, zoals altijd, enkele punten ter verbetering. De punten die betrekking hebben op de uitvoering van lokaal uitvoeringsbeleid neemt de CDA-fractie ter harte. Punten die betrekking hebben op landelijk beleid kon Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt uitleg over geven. Pieter Omtzigt heeft eveneens landelijk kamervragen gesteld over de betaalbaarheid van de zorg.

Nieuwbouw

De zorginstellingen hebben flinke nieuwbouwplannen. Zo heeft de Sint Maartengroep inmiddels een prachtig pand gerealiseerd dat bijna gereed is voor bewoning. De CDA-ers kregen van Max Bijwaard een rondleiding door het zorgcomplex dat zes woongroepen met ieder 8 appartementen telt. Er is slim gebruik gemaakt van ruimte, daglicht en domotica (ten behoeve van de veiligheid en ondersteuning van de bewoners). 21 april is er een open dag voor geïnteresseerden en 16 mei zullen de eerste inwoners hun intrek nemen.

Aveleijn, locatie de Wiekhof, gaat 24 nieuwe appartementen te bouwen aan de zorgboulevard voor bewoners met een verstandelijke beperking. De oude locatie is reeds gesloopt en de bewoners verblijven nu tijdelijk in de oude Eeshof. De nieuwe woningen zullen flexibel in te delen zijn naar de behoeften van de bewoners. Ook zal er in de nieuwe woonvoorziening een ruimte komen voor de dagbestedingsactiviteiten waarbij er rekening wordt gehouden dat de ruimte gedeeld kan worden met TMZ en Sint Maarten.

Trivium MeulenbeltZorg begint binnenkort met de nieuwbouw van een zorgcomplex aan de Sportlaan. De nieuwbouw zal in 2 fasen plaatsvinden om overlast voor bewoners, personeel en omwonenden tot een minimum te beperken. Door middel van een videopresentatie kreeg de CDA-fractie te zien hoe het zorgcomplex er na de verbouwing uit zal komen te zien. Er zal

een soort havezate ontstaan met twee koetshuizen ernaast. Ook hier zal slim gebruik worden gemaakt van domotica. Martin Lenferink lichtte toe dat de nieuwbouw zo wordt gemaakt dat niet alleen de bewoners zich welkom en thuis voelen, maar ook mantelzorgers en familie.

Toekomst

“Goed om te zien dat zowel TMZ, Zorggroep Sint Maarten als Aveleijn (de Wiekhof) volop bezig zijn zich voor te bereiden op de toekomst en dat ze daarbij ook verder kijken dan alleen de eigen zorginstelling”, aldus CDA-er Hilde Berning-Everlo. “Slim samenwerken en krachten bundelen waar mogelijk met als doel de inwoners een prachtige woonomgeving en waardevolle dagen te bieden. Een taak die nooit af is en waar met ons allen een steentje aan bij moeten dragen.” De leden van het CDA blikken terug op een geslaagd werkbezoek.

Op de foto:

Leden van het CDA Tubbergen, Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt, Max Bijwaard (Sint Maarten) en Martin Lenferink (TMZ)