29 mei 2019

Geen zonnevelden op natuur- en landbouwgronden in gemeente Tubbergen

Voor de commissie Ruimte en Economie stonden de onderwerpen zonneveldenbeleid en de uitvoeringsagenda duurzaamheid geagendeerd. Het CDA Tubbergen gaf te kennen dat zij geen voorstander is van zonnevelden op cultuurgronden (natuur- en landbouwgronden), maar eerst andere mogelijkheden te willen benutten.

Fractievoorzitter Hilde Berning-Everlo: “Het CDA is blij dat het college gehoor heeft gegeven aan onze eerdere oproep van om cultuurgronden niet beschikbaar te stellen voor zonnevelden. Ook in de Tweede Kamer is er inmiddels een motie ingediend om voorlopig geen nieuwe zonneparken op natuur- en landbouwgronden toe te staan.”

“Wij zien kansen om de eerste duurzaamheidsdoelstelling van 2023 te behalen zonder direct kostbare landbouw- en natuurgronden op te offeren voor zonnevelden. Daarbij is het echter wel zaak dat we de komende periode breed inzetten op energiebesparing en verschillende vormen van energieopwekking. Denk aan zonnepanelen op daken van inwoners en bedrijven, denk aan kansrijke projecten omtrent biogas in onze gemeente, het verkennen van mogelijkheden omtrent windenergie, maar ook aandacht voor technieken die nu nog in ontwikkeling zijn.”

Berning-Everlo: “Het zonneveldenbeleid hangt nauw samen met de uitvoeringsagenda duurzaamheid die het college in voorbereiding heeft. Als we ons prachtige landschap ook op de langere termijn willen behouden en willen voorkomen dat zonneparken als hagelslag over het land worden gestrooid, dan is het zaak om de uitvoeringsagenda duurzaamheid goed weg te zetten en samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties afspraken te maken op welke manieren we de doelstellingen kunnen bereiken en zij ook de kansen kunnen pakken die de energietransitie biedt.”