26 januari 2018

Raad Tubbergen wil aansluiting bij Statiegeldalliantie

Alle aanwezige partijen steunden maandagavond tijdens de raadsvergadering de motie van het CDA Tubbergen om aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie.
Uit onderzoek blijkt dat plastic flesjes en blikjes op dit moment verantwoordelijk zijn voor zo’n 40 procent van het zwerfafval. Veel zwerfafval dat niet wordt opgeruimd, belandt via wind en water uiteindelijk in de zee waar het onderdeel wordt van de plastic soep, de drijvende vuilnisbelten in de oceanen.
Om dit probleem aan te pakken is op 25 november een Statiegeldalliantie gestart, waarin organisaties uit Nederland en België de handen ineenslaan voor uitbreiding van het statiegeldsysteem op alle PET-flessen en blikjes. Dat statiegeld op plastic flessen en blikjes werkt, bewijzen de meer dan 37 landen en regio’s waar het al ingevoerd is. Statiegeld levert een effectieve en grote bijdrage aan de bestrijding van de ‘plastic soep’ en zwerfafval. Ook helpt het waardevolle materialen te recyclen. CDA-er Hilde Berning-Everlo sprak in de motie de wens uit dat de gemeente Tubbergen zich bij deze Statiegeldalliantie aansluit. “Dit past ook bij de door de raad vastgestelde afvalbeleidsvisie “Afval is grondstof” en het streven naar een circulaire economie.
De oproep om steun voor de Statiegeldalliantie in de strijd tegen zwerfafval kon op brede instemming rekenen van de andere partijen. Berning-Everlo: "Wij zijn blij met de brede steun. Een gezonde leefomgeving is van belang voor iedereen.” Verantwoordelijk wethouder Vleerbos hield nog even een slag om de arm en gaf aan dat het om een relatief kleine stroom afval gaat en dat hij de financiële consequenties er van eerst in kaart wil brengen.

Klik hier voor de motie.