02 oktober 2021

Werkbezoek Bouwbedrijf Scholte op Reimer!

Afgelopen donderdag hebben we ook een bezoek gebracht aan het 100 jarige Bouwbedrijf Scholte op Reimer. Door eigenaar Rob Scholte op Reimer en medewerkers Rob Kokhuis en Gijs Steggink werd inzicht gegeven in de aspecten waar bouwbedrijven mee te maken krijgen. Bouwbedrijf Scholte op Reimer werkt met 25 werknemers met name in de woningbouw en is een welbekende speler bij de woningbouw hetgeen nu te volgen zal zijn in Almelo Noord Oost (tussen Mariaparochie en Almelo) waar meerdere woningen zullen worden gerealiseerd.

Uiteraard waren we benieuwd naar de vorderingen van het “bouwplan Miets”. Na een prima ontvangst door de jubilaris werd inzicht gegeven in de aspecten met betrekking tot de bouw van woningen, de woningmarkt en de mogelijkheid voor jongeren en starters om in eigen dorp te kunnen bouwen en wonen. Hierbij was ook Freek Evers van de werkgroep wonen van de Dorpsraad Albergen aanwezig om zijn kennis onder andere met betrekking tot de uitkomsten van de woonbehoefte enquetes te delen.

Ook werd ingegaan op telkens veranderende eisen bij een aanvraag en de toetsingen en vergunningsprocedures die soms te traag verlopen. Bouwbedrijven krijgen te maken met de WKB (Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen) waarbij bouwers meer verantwoordelijkheid krijgen en de kwaliteitsborging van bouwwerken verricht gaan worden door private partijen (de kwaliteitsborger) in plaats van gemeenten. Welke (kosten-) consequenties dit heeft zal de toekomst leren. Duidelijk werd dat men met de locatie Miets al graag aan de slag was geweest; hopelijk kan binnenkort worden gestart.

Tijdens de rondleiding door het bedrijf werden mooie 3D voorbeelden van woningen getoond, die inmiddels ook al in werkelijkheid ondermeer in Albergen zijn gebouwd. Op deze manier ziet een aspirantbouwer duidelijker wat hij zal realiseren. Het maakte ons ook duidelijk dat we bij een gerenomeerd bedrijf op bezoek waren met mensen met liefde voor hun vak. Ook een plek waar jongeren het werk in alle facetten kunnen leren.

Al met al was het een zeer zinvol werkbezoek aan Albergen, aldus CDA fractievoorzitter Christel Luttikhuis. Door deze reguliere werkbezoeken blijven we goed op de hoogte van wat er speelt en wat de wensen zijn in een dorp. En als er aandachtspunten zijn horen we dat graag uit de eerste hand en kunnen kijken naar een oplossing. Op deze manier bevindt het CDA Tubbergen zich altijd dicht bij de gemeenschap. Maar uiteraard kan ook het plaatselijke CDA raadslid worden benaderd met vragen.