15 april 2019

Werkbezoek CDA fractie aan Albergen

Zaterdag 13 april is door het CDA Tubbergen een werkbezoek gebracht aan een aantal in Albergen gevestigde bedrijven. Tijdens het werkbezoek kwam ondermeer aan de orde: de beschikbaarheid van bedrijfsterreinen met name in Albergen, de ruimtelijke ordening en de bereikbaarheid van onze gemeente. Uiteraard werd gesproken over zaken waar de bedrijven in Albergen mee te maken hebben en wat de wensen zijn.

Bomech

Het eerste bezoek was aan Bomech, een bedrijf dat iedereen ziet als men Albergen binnenkomt vanaf Zenderen. Bij Bomech zijn circa 95 personen werkzaam en er wordt met succes mestverspreiders geproduceerd en wereldwijd afgezet. De heren Schurink en Hoek gaven een presentatie over de ontwikkeling van het bedrijf, de innovatie en productie etcetera. Inmiddels wordt ook elders bedrijfsruimte benut. Uiteraard werd ingegaan op de beperkte ruimte die op het bedrijfsterrein nog beschikbaar is en de wens van Bomech om te kunnen uitbreiden. Ook werd gesproken over de wetgeving die in Nederland afwijkt van Europese wetgeving. Dat is de reden dat de mestverspreiders van Bomech overal worden verkocht en ingezet, alleen niet in Nederland.

De Veldhoeve Kip

De christendemocraten brachten hun tweede bezoek aan het bedrijf ‘De Veldhoeve Kip’ aan het Kanaal Noordzijde van Marc en Annet ten Velde. Onder het motto “We gaan het anders doen” hebben zij hun traditionele pluimveebedrijf aangepast tot het meest duurzame en innovatieve kippenbedrijf van Nederland. Het bedrijf is in de afgelopen jaren gestart met een eigen kippenras ‘De Twentse Blauwe’. “De reguliere pluimveehandel wil zo efficiënt en goedkoop mogelijk produceren”, aldus Marc ten Velde. “Wij wilden het anders doen en gebruiken door de hele keten geen antibiotica meer en zorgen er voor dat kuikens op een gezonde en diervriendelijke manier kunnen groeien.” De Veldhoeve verkoopt de antibioticavrije en duurzame kip rechtstreeks aan haar klanten en bezorgt ook thuis. De Veldhoeve Kip werkt samen met meerdere bedrijven in Overijssel onder de titel ‘Proeven van het Platteland’ en levert producten aan gerenommeerde restaurants.

Uiteraard werden allerlei zaken besproken waar het bedrijf mee te maken heeft. Zo is bijvoorbeeld bekend dat in Brussel mogelijke subsidies op de plank blijven liggen, zoals de regeling ‘samenwerken voor innovatie in de landbouw’, omdat de Nederlandse overheid deze niet aanvraagt. Anderzijds worden allerlei belemmerende regels wel snel ingevoerd. Zo is de BTW-verhoging op gezond voedsel een doorn in het oog van de ondernemers: de overheid zou duurzame productie van voedsel juist moeten stimuleren.

De Pannenloods

Het werkbezoek aan Albergen werd afgesloten met een bezoek aan De Pannenloods. De Pannenloods hield die zaterdag een open dag in verband met de opening van het vernieuwde bedrijf. Nadat de felicitaties waren overgebracht werd natuurlijk het prachtig vernieuwde gebouw en het uitgebreide assortiment bewonderd. De Pannenloods is de afgelopen jaren een begrip in de regio geworden en een bekend bedrijf in bouwend Nederland: men kan er terecht voor allerlei bouwmaterialen. Met de nieuwbouw is het bedrijf weer klaar voor de komende jaren! Het belang van lokale ondernemers werd door de Pannenloods nog eens onderstreept, omdat de kersverse Kampioenen van Handbal Dames Tukkers 1 de open dag opluisterden. Mooi om te zien dat het team op deze manier wat terug doet voor hun hoofdsponsor!

Al met al kunnen we terug kijken op een nuttig werkbezoek in de kern Albergen, aldus CDA-fractievoorzitter Hilde Berning-Everlo. “Het is voor onze fractie belangrijk om te horen wat de bedrijven bezighoudt, waar ze tegenaan lopen en waar men met het bedrijf naar toe wil. Bovendien werd vandaag het belang van een goed functionerend lokaal bedrijfsleven voor de leefbaarheid in onze dorpen werd weer eens duidelijk. En ook al zijn waarschijnlijk niet alle wensen in te willigen, we kunnen als lokale CDA-ers wel aandacht vragen voor de problematiek en deze aankaarten bij onze lokale politici en waar nodig ook bij CDA-ers op provinciaal, landelijk en Europees niveau. Voor iedereen geldt: speelt er wat, spreek ons er op aan en hopelijk kunnen we er wat mee doen.