30 januari 2022

Werkbezoek Vasse

Zaterdag 29 januari is een delegatie van CDA Tubbergen op werkbezoek geweest in Vasse.

Scouting Vasse

Het werkbezoek begon bij de Scouting van Vasse op locatie “de Veelboer” aan de Broekdijk te Mander.

We werden hartelijk ontvangen door een gemotiveerd bestuur die met ons hun plannen en zorgen wilden delen. Geweldig om te zien en te horen hoe vrijwilligers zich met hart en ziel inzetten voor hun scouting.

Met het bestuur gesproken over de toekomst van de scouting en in het bijzonder de problematiek rondom de sluiting van de kerk van Vasse en de gevolgen voor de scouting Vasse. Zij zijn bezig om via diverse acties geld in te zamelen om locatie “de Veelboer” te kunnen kopen. Daarnaast zijn zij op zoek naar gebruikers voor overdag om zodoende hun scoutinggebouw financieel gezond te houden voor de toekomst, zonder daarbij anderen in het vaarwater te zitten.

Plan voormalig Tante Sien en Klooster

Vervolgens zijn we als team CDA naar bouwbedrijf Scholten op Reimer gegaan om te horen over de ontwikkelingen rondom locatie “tante Sien”. Met de directie is ook gesproken over de mogelijke hobbels die bouwers ervaren in de bestaande regels. Er is duidelijk behoefte aan maatwerk.

We hebben locatie tante Sien bezocht en kregen daarna een inkijk in het voormalig klooster die totaal verbouwd is tot appartementen met behoud van de authentieke uitstraling. Een mooie combinatie van een prachtig bestaand en nieuw plan.

Dorpshuiskamer

In het Eschhoes hebben we gesproken met het bestuur van de Dorpshuiskamer. Over het ontstaan van de Dorpshuiskamerkamer tot de stand van zaken tot nu toe. Door veel vrijwilligers wordt gewerkt aan het welbevinden van de inwoners van Vasse. Voor de doorontwikkeling van de Dorpshuiskamer is meer nodig dan alleen subsidie. Er is behoefte aan een onafhankelijke ondersteuner die als spin in het web diverse lijnen kan uitzetten en verbinden tussen verschillende verenigingen/instanties.

Goed om te horen dat de gemeente dit project heeft ondersteund in de doorontwikkeling. Initiatieven als de dorpshuiskamer dragen bij aan de leefbaarheid van een dorp: een ontmoetingsplek waar leeftijd en achtergrond geen rol speelt.

Het was voor ons als Team CDA een zeer interessante ochtend. Mooi om te zien dat zovele mensen actief zijn voor de leefbaarheid van Vasse.

Het Team CDA bedankt al diegene die het mogelijk hebben gemaakt om dit werkbezoek te verwezenlijken en om er inhoud aan te geven.