25 april 2024

Manifest informele zorg

Dinsdag 23 april boden vijf fracties het Manifest informele zorg aan aan wethouder Molenaar. Het manifest is opgesteld naar aanleiding van de avond die op 18 januari werd georganiseerd door SGP, D66, Natúúrlijk Houten, CDA en Houten Anders!

Wat bedoelen we met informele zorg? Het gaat om mensen die zorgen en ondersteunen niet vanuit hun beroep en die ook niet betaald worden. U kent wellicht de voorbeelden van Handje Helpen, Buurtgezinnen, de Wakkere Akker enzovoort.Waarom vinden wij informele zorg zo belangrijk dat we daar een avond voor hebben georganiseerd? De zorgvraag neemt toe, ook in Houten. Dat zien we om ons heen. De zorg staat steeds meer onder druk, de professionele zorg én de informele zorg. Om zorg in de toekomst beschikbaar te houden voor wie dat echt nodig heeft, is het meer dan ooit nodig de verbinding te zoeken tussen informele zorg en professionele zorg. Om elkaar aan te vullen en te versterken.

Precies voor deze verbinding waren we met elkaar in gesprek. Wie zijn we? 35 vertegenwoordigers van 22 initiatieven en van professionele zorg, mensen van de gemeente en van de gemeenteraad.Iedereen voelt de verantwoordelijkheid om samen te werken. Vanuit de vraag van degene die zorg nodig heeft.

We gaven elkaar heel veel mee. Dit zijn enkele voorbeelden:

Het Sociaal Team benoemt dat regels niet altijd aansluiten op de praktijk. Hoe herkenbaar is dat! We willen graag experimenteerruimte zodat de regels niet in de weg zitten van kwalitatief goede zorg.

De Wakker Akker heeft al 10 jaar ervaring met informele zorg in de wijk en benadrukt het belang van elkaar ontmoeten als buurtbewoners, het belang van korte lijntjes met de professionele zorg en zo min mogelijk zorgaanbieders in de wijk.

Een deelnemer kwam met het voorbeeld van een zorgbuurthuis buiten Houten waar jij, Rosa, als wethouder direct een afspraak hebt gemaakt.

En waarom zou je niet zorg uitruilen tussen verschillende mantelzorgers als je beiden ver weg woont van je naaste en je woont vlak bij de naaste van de ander.

Met elkaar kwamen we op mooie en creatieve ideeën. Eén uitspraak van onze spreker noem ik u graag: “Zorg is de basis van het bestaan, niet alleen een taak, maar een essentieel onderdeel van wie we zijn en hoe we met elkaar verbonden zijn: ‘iedereen zorgt”.

Het manifest is een oproep aan het college om het mee te nemen in de sociale koers. Een paar inhoudelijke punten:
1- Heb lef en houd het simpel! Geef de informele zorg initiatieven ruim baan en speelruimte in de regels
2- Werk samen in de wijken! Verbinding in de wijken is van groot belang.
3- Kijk naar wat wél kan.
Afgesloten met de oproep: college ga aan de slag!

Willy Boersma