Overbodig of noodzakelijk?

Lees onze ambities over wonen in Zeist:

Je thuis voelen, begint met het hebben van een woning. Bijna alle grote inbreidinglocaties in Zeist zijn inmiddels volgebouwd. Starters op de woningmarkt hebben het zwaar en dreigen de dupe te worden van de huidige impasse. De vraag naar passende woningen vanuit de Zeister gemeenschap is dan ook groot en divers. Generaties willen doorschuiven en kunnen een verhuisketting op gang helpen brengen. Het is het zoeken naar een nieuwe balans die rekening houdt met het karakter van Zeist. Hierdoor kunnen kinderen in de buurt blijven wonen en blijft het sociale leven in stand. Buurten die veilig zijn met 15 en 30 km zones, maar ook schoon, groen en prettig en aandacht voor biodiversiteit rondom het huis en in de buitengebieden.

Bouw ambitie tonen

Het woningaanbod laten meegroeien met minimaal de gemiddelde behoefte in Nederland. Daarom willen we bouwen met ambitie. Wanneer we deze uitgangspunten vertalen naar aantallen dan kiezen we voor minimaal 3.000 wooneenheden in de komende 10 jaar.

Bouwen voor iedereen

Bouwen met aandacht voor kwantiteit maar met nadruk op kwaliteit voor doelgroepen (Woonvisie, middelhoge huur) zodat een goed en compleet woonbeeld ontstaat.

Steen voor steen

Het principe van steen voor steen, oude gedateerde laagbouw vervangen door eigentijdse duurzame woningen.

Maatschappelijke functies

Bouwen, maar wel met oog voor maatschappelijke functies en natuur. We streven naar een verbetering van de biodiversiteit, op lokaal niveau maar ook door natuurcorridors met omliggende gebieden. Wanneer het nodig is gaan we natuur compenseren.

Partners

Het invullen van een partnerrol indien hierdoor grote projecten gerealiseerd kunnen worden. Het voortvarend invulling geven aan de Versnellingsopgave Woningbouw door coöperaties én particulieren te stimuleren extra woningen voor urgent woningzoekenden, statushouders en regulier zoekenden te realiseren. Hierbij rekening houdend met het karakter van Zeist en de lokale omstandigheden.

Jonge Zeistenaren en gezinnen

Het behouden van jonge Zeistenaren en gezinnen in Zeist. Daarom willen we dat er meer mogelijkheden komen voor jongeren om te blijven en voor doelgroepen (zorg, politie) om te komen wonen in Zeist, ook in de kernen. In ieder nieuwbouwproject moet aandacht zijn voor starterswoningen en de mogelijkheid voor een starterslening moet worden verruimd.

Woningtoewijzing

Inspelen op (toekomstige) regelgeving om voorrang te kunnen geven bij woningtoewijzing.

Senioren

Gebruik maken van goede voorbeelden waarbij senioren gestimuleerd worden het te grote huis te verruilen voor een goed passend alternatief.

Lees ons gehele programma