05 december 2023

De Sain: 'Roepen dat het anders moet is makkelijk"

Naar Alphens.nl, " Teleurgesteld over de uitkomst en hoopvol voor de toekomst", 05.12.2023

Interview met Patricia de Sain (Bestuursvoorzitter, CDA Alphen aan den Rijn) waarin er wordt teruggeblikt op de afgelopen verkiezingen en wat dat voor het CDA in Alphen betekent.

Hoe kijk je terug op de afgelopen verkiezingen?
"Met gemengde gevoelens kijk ik terug. De uitlag is voor mijn partij teleurstellend, maar we zagen het natuurlijk wel aankomen. Henri Bontenbal had slechts 14 weken de tijd om zich in te werken en het is hem in ieder geval gelukt binnen het CDA een enorme ‘vibe’ te organiseren. Ik ben ook geschrokken van de uitslag. Dat Nederland zo massaal heeft gekozen voor een partij met extreme standpunten baart me zorgen. Juist in deze tijden van grote complexe nationale en internationale problemen, is er behoefte aan een stabiel, stevig en sociaal kabinet en moeten we in Nederland, en zeker ook internationaal, samen blijven werken om tot oplossingen te komen. Het doet me pijn dat in plaats van voor een fatsoenlijk land met ‘minder ik en meer wij’, er door een groot deel van onze bevolking gekozen is voor ‘meer ik’ en ‘de Nederlander op 1’. Maar wie is dan ‘De Nederlander’? En als die op 1 staat, wie zet je dan op 2 en verder? Voor ons is elk mens gelijk."

Alle coalitiepartijen hebben zetels verloren, wat vind je daarvan?
"Ik snap dat er veel zorgen zijn, want je zou maar net als ons jongste raadslid Floris Out graag op jezelf willen gaan wonen, maar in je eentje geen betaalbare woning kunnen krijgen. Of je durft je dochter ’s avonds niet meer alleen naar huis te laten fietsen. Op belangrijke dossiers zoals de landbouw en woningbouw heeft het te lang aan visie ontbroken. Het CDA heeft vanuit o.a. ons Wetenschappelijk Instituut en zeer deskundige kamerleden altijd vanuit visie gewerkt, maar in dit kabinet hebben we ons eigen geluid te weinig (kunnen) laten horen, omdat de verschillen te groot waren. We betreuren het dat er bijvoorbeeld geen goed landbouwakkoord is gekomen. Met Minister De Jonge zijn er gelukkig wel goede stappen gezet op het gebied van woningbouw, waardoor we nu met de Gnephoek door kunnen.

Qua migratie was er bijna een akkoord maar helaas heeft de VVD het daar op laten klappen en nu moeten we maar afwachten hoelang het duurt tot er wel goede afspraken komen. Duidelijk is dat er in Nederland op dit moment een grote behoefte aan verandering is. Ik hoop van harte dat er niet straks weer veel teleurgestelde kiezers zijn, want elke regering zal compromissen moeten sluiten en zich aan (internationale) wetten en verdragen moeten houden. Roepen dat het anders moet is makkelijk, maar verantwoordelijkheid nemen en tot goede oplossingen komen is een heel ander verhaal."

Wat gaat het CDA Alphen a/d Rijn nu doen?
"De kiezer heeft veel zorgen over migratie, de zorg, armoede en wonen en er is enorm veel verdeeldheid. We hebben het in Alphen als CDA gelukkig wel iets beter gedaan dan het landelijk gemiddelde en vertrouwen er op dat dit met de gemeenteraadsverkiezingen weer goed komt. Dan gaat het om de lokale politiek en onze lokale kandidaten, en niet te vergeten onze wethouder Relus Breeuwsma, die zich dagelijks inzetten voor onze mooie gemeente. We bouwen in Alphen volop en in alle segmenten (Tiny Houses voor jongeren, ‘knarrenhofjes’ voor ouderen, huurwoningen voor mensen met een kleine beurs en ook voor het midden en hogere segment).

Daarbij vinden wij het vanuit ‘rentmeesterschap’ (dat betekent: “we hebben de aarde maar te leen en de plicht die beter door te geven aan de volgende generatie”) belangrijk, om de balans tussen groen (de natuur) en rood (de woningen) goed te bewaken. Naast woningen investeren we ook in het bouwen aan gemeenschappen. Want van alleen stenen worden mensen niet gelukkig. Het gaat ook om goede voorzieningen waar mensen samen komen, scholen en speelplekken met genoeg groen in de wijk.

Verder werken we aan veiligheid in en om je wijk en blijven we ons inzetten om cruciale verkeersknelpunten op te lossen, hoe lastig dat ook is. Voor ons is het stimuleren van het verenigingsleven en wegnemen van onnodige administratieve regelgeving een belangrijk thema. Tot slot zijn we als CDA altijd scherp op de overheidsuitgaven. Geld moet eerst verdiend worden en met ‘ons belastinggeld’ moet zorgvuldig omgegaan worden. Dus niet meer geld uitgeven dan echt nodig is!"

Het CDA is een partij met een hoopvolle boodschap voor de toekomst. Wat geeft je dan hoop op dit moment?
"Lokaal hebben we als CDA Alphen al bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen gekozen voor vernieuwing en verjonging in een goede balans met ervaring en senioriteit. Winfried Ponsioen is bijvoorbeeld zeer actief voor behoud van het Oude Raadhuis, Helma van der Louw zet zich als een terriër in voor o.a. Boskoop. Cheryl Oosterman is onze volksvertegenwoordiger in Aarlanderveen en zet zich in voor alle verenigingen. Kirsten Bruijnes en Mark Vermeulen zijn onze contactpersonen in Alphen en Zwammerdam en zetten zich met name in voor de menselijke kant van de politiek. Onder andere Ouderen- Jeugd en gehandicaptenzorg en vluchtelingenbeleid. Bert Helder uit Boskoop is onze veiligheidsman en Jeroen van Gool let op de financiën en is verantwoordelijk voor communicatie en participatie. Floris Out uit Hazerswoude maakt zich hard voor de land- en tuinbouw, duurzaamheid en de energietransitie en is het jongste raadslid van Alphen.

Hij was ook kandidaat voor de landelijke verkiezingen. Met hem en zijn campagneteam hebben we het Groene Hart en Alphen goed zichtbaar kunnen maken. Floris heeft het super goed gedaan met  zijn campagneteam en de vele actieve leden die zich voor hem en Henri Bontenal hebben ingezet."

Voor een fatsoenlijk land
"Ook landelijk staat er een nieuwe generatie klaar om zich van harte in te zetten voor een fatsoenlijk land. Het mooie is dat je weer een enorm enthousiasme in de partij voelt, want de jonge generatie wordt ten volle gesteund door de huidige en vorige generaties. Er zijn de laatste tijd veel nieuwe leden en sponsoren bij gekomen en ook leden die de afgelopen jaren vertrokken waren, komen gelukkig weer terug bij onze partij.

Met Henri Bontenbal hebben we een nieuwe inspirerende leider die onze traditionele boodschap goed weet te verwoorden en in hele korte tijd veel gunning heeft gecreëerd. Dat geeft hoop en vertrouwen. Met hem en de nieuwe generatie zijn we op de goede weg voor een fatsoenlijk Nederland. Want het gaat pas echt goed met Nederland als het met iedereen goed gaat. Daar zetten we ons elke dag vol energie voor in!"