14 november 2023

De Week van Respect 2023

Een jaar geleden diende het CDA Alphen a/d RIjn een breed gedragen motie in tegen de verruwing in de samenleving. CDA-fractievoorzitter Jeroen van Gool deed de suggestie om de Week van Respect in Alphen hiervoor te benutten.
Jeroen was ook bij de nationale opening aanwezig. Tijdens de Week van Respect gaan honderden jongeren aan de slag met Respect-onderwijs. Raadsleden Floris Out en Helma van der Louw gaven deze week in onze gemeente een gastles op een basisschool.

Afgelopen maandag 6 november gaven minister-president Mark Rutte, rabbijn Awraham Soetendorp, imam Shamier Madhar en de Amerikaanse Ambassadeur Shefali Razdan Duggal het startschot van de Week van Respect in het bijzijn van honderden kinderen, jongeren, leraren, docenten, vertegenwoordigers uit het PO, VO, MBO, SO, ISK-onderwijs, sportbonden, gemeenten, provincies, en maatschappelijke partners. Minister-president Mark Rutte benadrukte het belang van het in staat stellen van docenten om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in de klas: “Nooit was de Week van Respect zo urgent zoals nu. We moeten elkaar vast blijven houden. En als je elkaar leert kennen, dan blijken de overeenkomsten altijd groter te zijn dan de verschillen.” Over het recente Buitenhof-gesprek zei Rutte: ”De handdruk van Awraham Soetendorp en Shamier Madhar is heel Nederland doorgegaan en internationaal opgemerkt.”

Raadslid en Tweede Kamerkandidaat Floris Out bezocht een groep 8 van de Rebothschool in Alphen aan den Rijn. Het bezoek, dat deel uitmaakte van een bredere bewustwordingscampagne, stond in het teken van wederzijds respect en de waarde van het algemeen kiesrecht. In een tijd waarin de samenleving steeds meer tekenen van polarisatie vertoont, benadrukte Out het belang van het accepteren van diverse meningen en elkaars standpunten. "Respect voor elkaar, onze hulpverleners, ouderen, en het waarderen van onze democratische principes zijn essentieel voor het samenleven,". De leerlingen, die zeer enthousiast deelnamen aan de discussies, kregen een praktische demonstratie van democratische principes door middel van een oefening waarbij ze moesten stemmen over de verdeling van een zak chocolade. Aanvankelijk werd er exclusief gestemd door de kinderen met een huisdier, waarna een tweede stemming onder alle leerlingen plaatsvond. De uiteindelijke beslissing om de chocolade eerlijk te verdelen, diende als een waardevolle illustratie van eerlijke besluitvorming en respect.

Deze interacties zijn een hartverwarmende herinnering aan het belang van onderwijs in het bevorderen van respect en begrip binnen onze gemeenschap

Floris Out, CDA-raadslid en kandidaat #30 voor het CDA

Bekende Boskoper en CDA-Raadslid Helma van der Louw gaf ook een gastles. "Het was verrassend hoe kinderen van groep 7/8 en 4/5  reageerden op dit thema tijdens de gastles die #helmavanderlouw heeft gegeven. Zeker de houding tegen hulpverleners tijdens vuurwerk was een actueel onderdeel, maar ook de verkiezingen en hoe partijen met elkaar omgaan riep veel vragen op" Aldus Helma.