08 juni 2023

Een nieuw tijdperk van duurzaamheid: Alphen aan den Rijn omarmt groene energie voor ondernemers

“Het college heeft een belangrijk voorstel aan de raad voorgelegd, dat naadloos aansluit bij de duurzaamheidsdoelen die het CDA Alphen aan den Rijn baseert op de ambitie om de gemeente beter achterlaten voor de volgende generatie, echt rentmeesterschap dus", aldus raadslid Floris Out over het voorstel over kleine windturbines.

Volgens Out, die namens het CDA onder andere duurzaamheid, landbouw en greenport Boskoop in de portefeuille heeft, is dit voorstel voor (agrarische) ondernemers een broodnodig hulpmiddel om hun bedrijven verder te verduurzamen. Het beleid draagt ook bij aan het behalen van de gemeentelijke ambities om de CO2-uitstoot in 2050 tot nul te reduceren. Over dat laatste is onlangs een kritisch rapport verschenen waarin staat dat de gemeente meer moet doen om de doelen te halen.

Het voorstel komt op een cruciaal moment nu talloze bedrijven zich in de overgang naar groene energie bevinden, voornamelijk door de installatie van zonnepanelen. Echter, met het onvoorspelbare karakter van zonlicht, kunnen kleine windmolens een constante stroom van zelfopgewekte energie garanderen.

Out geeft aan dat dit beleid een speerpunt was van het CDA tijdens de verkiezingen en de coalitieonderhandelingen: “Hoewel niet alle partijen dit in hun verkiezingsprogramma hadden opgenomen of zelfs tegen waren, toont de integratie van het CDA-initiatief in het coalitieakkoord de waarde die dit college hecht aan duurzaamheid.”

Out gaat verder en zegt dat de voorgestelde maatregelen een positieve impact hebben op het energienetwerk. “Doordat meer bedrijven gebruik kunnen maken van een groene en zelfopgewekte energiemix, ontlasten ze het al zwaar belaste elektriciteitsnetwerk. Dit markeert een essentiële stap richting zowel economische als ecologische duurzaamheid, wat bijdraagt aan een gezondere en veerkrachtige toekomst voor Alphen aan den Rijn”, aldus Out.