27 oktober 2023

Ponsioen: 'Oude Raadhuis omtoveren tot cultuurpaleis'

Voor de zomer van 2025 het oude Raadhuis omtoveren tot een waar cultuurpaleis. Om dat voor elkaar te krijgen wil CDA-raadslid Winfried Ponsioen een eerder door het college gekraakt voorstel verder uitwerken. Of hij daarvoor genoeg steun krijgt is nog even de vraag.

Naar Algemeen Dagblad 27-10-2023, Auteur: Dennis l'Ami

Een popmuseum, appartementen, vwo-leerlingen van het Scala College: meerdere plannen en mogelijke gebruikers passeerden de revue in de afgelopen jaren, als het ging om een toekomstige bestemming voor het oude Raadhuis aan het Burgemeester Visserpark. Ze belandden allemaal in de prullenbak.

Coalitiepartij CDA, bij monde van raadslid Winfried Ponsioen, houdt daarom vast aan een al voor de zomer gepresenteerd plan om het monumentale pand om te toveren tot een waar cultuurpaleis. De functie als trouw-locatie moet ook behouden blijven volgens het voorstel. ,,Ons idee is om dat plan verder uit te werken. We gaan daarbij uit van een budget van 2,5 miljoen euro en niet 7 miljoen euro, waar het gemeentebestuur vanuit gaat.”

Strakke planning

Om de kosten laag te houden ziet Ponsioen de uitwerking het liefst door gemeentelijke ambtenaren. ,,Onder het toeziend oog van een architect, maar met een aantal ambtenaren van de gemeente.” Hij ziet een strakke planning voor zich: ,,Een definitief voorstel kan in het tweede kwartaal van 2024 aan de raad voorgelegd worden en kan in de eerste helft van 2025 afgemaakt worden. Dan is de toekomst van het oude Raadhuis binnen anderhalf jaar veilig gesteld.”

Het gemeentebestuur heeft haar bedenkingen over de financiële kant van het voorstel, maar Ponsioen ziet vooralsnog weinig problemen. ,,Dat moet uitgewerkt worden”, zegt het raadslid tijdens een bijeenkomst op het stadhuis. Toch is er al veel bekend, stelt hij. ,,Asbest, andere zaken die kunnen spelen bij zo’n verbouwing zijn al goed uitgezocht. Vocht is een probleem, dat moet aangepakt worden. Dat kan tot een ton kosten.”

Daar staan besparingen tegenover, betoogt hij. De energiekosten vormen op dit moment met 240.000 euro per jaar een molensteen voor het pand. ,,Er wordt 24/7 gestookt”, zegt Ponsioen. ,,Dat is niet nodig en daar kun je zo een ton op bezuinigen.”

Architect Henk Snoeks, in het dagelijks leven beleidsadviseur erfgoed bij de gemeente Alphen, moet ingeschakeld worden om het project te begeleiden, stelt Ponsioen voor.

Horeca in het pand

Raadslid Ponsioen, en daarmee het CDA, ziet het liefst horeca in het pand, met eventueel een terras, naast een kinderdagverblijf, de muziekschool die nu ook al in het gebouw zit en kunstencentrum Parkvilla. De indiener weet waar hij over praat: hij is een ervaren projectontwikkelaar. Zo verbouwde hij verschillende monumentale panden, samen met zijn vrouw Koosje de Koeijer.

De VVD zal het plan in deze vorm niet steunen, zegt VVD’er Jeroen Matthijssen, vanwege de in zijn ogen gebrekkige onderbouwing. Hij ziet wel iets in een werkgroep namens de raad, die het een en ander verder uitwerkt. GroenLinks-collega René Driessen vindt het nog te vroeg voor conclusies, maar is het met Ponsioen eens dat het door het gemeentebestuur geopperde bedrag van 7 miljoen euro die nodig is voor de plannen, overdreven is.

,,We zijn al zolang bezig met dit pareltje voor onze gemeente, laten we dit plan nou eens goed uitbroeden”, zegt ChristenUnie-raadslid Du Chatinier. ,,Maar let op: hou de belangen gescheiden”, richt hij zich tot Ponsioen. ,,U bent de ondernemer in de raad, en ik heb waardering voor de mooie projecten die u in het verleden heeft gerealiseerd. Maar laten we hier afspraken over maken.”