01 februari 2024

Spectaculair CDA-plan voor metamorfose centrum Boskoop: haventje en winkeltjes onder ‘gelifte’ Zijde

Naar Algemeen Dagblad 29-01-2024

Een gelifte Zijde, een centrumhaventje en winkelen onder de bogen: als het aan het CDA in Alphen ligt, krijgt de dorpskern van Boskoop een spectaculaire metamorfose. De winkeliers zijn enthousiast. ,,Het biedt absoluut mooie kansen.”

CDA-raadslid Helma van der Louw, initiatiefnemer van Toekomstvisie Centrum Boskoop, is al jaren nauw betrokken bij de dorpskern in haar woonplaats. ,,We roepen al zo lang dat er iets moet gebeuren. Het ziet er niet uit: rommelig, weinig groen, geen samenhang tussen noord en zuid, een onzichtbare Gouwe. Ik wilde nu eens verder denken dan een extra bankje, een boompje of een prullenbak.”

De Boskoopse nam Jeoffrey Bloemen van Bloemen Architecten in de arm. ,,De bedoeling was dat hij compleet out of the box zou kijken naar het centrum. Wat is er mogelijk als je je niet bij voorbaat laat beperken?”

Technisch uitvoerbaar
Bloemen vond het een interessante uitdaging. ,,Deze stadsontwikkeling bleek een bron van ideeën. Op verzoek van Helma hebben we ons alle vrijheid gepermitteerd, los van geld, regels of planning. De enige voorwaarde was dat het technisch uitvoerbaar zou zijn.”

Bloemen constateerde dat de Zijde, berucht als bottleneck voor het verkeer, een heel ander verhaal is als de weg zou worden ‘gelift’. Daarbij wordt de Zijde die nu vanuit de hefbrug met een helling naar beneden loopt, nog een stuk verder op het hoge niveau doorgetrokken. De verhoogde Zijde gaat dan pas bij de Zijdekerk naar beneden en is bij het oude gemeentehuis weer op gelijkvloers.

,,Je bent dan van een druk kruispunt af, autoverkeer kan doorrijden en voetgangers kunnen door het centrum wandelen. Je maakt onderdoorgangen onder de Zijde, zoals Onder de Bogen in Rotterdam, met winkeltjes. De Zijde zorgt nu voor een tweedeling, maar door het plan krijg je verbinding.”

Ambitieus en biedt kansen

De Bootstraat, vroeger dé winkelstraat van Boskoop met veel grandeur, moet weer een specialiteitenstraat worden, met opgeknapte gevels. Ook de boomkwekerijcultuur komt terug met duurzaam groen, voor auto’s is er minder plaats, die zijn ‘te gast’.

Een ander opvallend element is een haventje in de dorpskern, langs de Gouwe. Daar moeten wel wat panden voor verdwijnen. ,,We hebben ook niet gevraagd of het van de provincie zou mogen”, zegt Bloemen.

Het voorstel ligt nu bij het Alphense college en gaat daarna naar de gemeenteraad. De winkeliers kregen het plan al eerder gepresenteerd. Sander Jongejan, gevestigd in centrum zuid met Bruna Jongejan: ,,Fijn dat andere partijen meedenken hoe het centrum een lift te geven. In dit geval zelfs letterlijk. Het is ambitieus en biedt absoluut mooie kansen. We weten nog niet of het haalbaar is.”

Het centrum wordt op deze manier echt een verblijfsgebied en dat is positief, vindt Jongejan.

Horecaondernemer Richard van Loon van Eeterij Het Keldertje zit aan de noordkant, pal naast het kruispunt onderaan de hefbrug. ,,Het is een heel groots plan. Voor mij betekent het meer ruimte voor terras en daar hoeft geen hek meer omheen.” Thomas Koetsier van Koetsier Schoenmode was verrast door het haventje, op de plek waar nu zijn ouders wonen. ,,Ik denk dat zij zich wel willen laten uitkopen, maar of dat voor iedereen geldt? Los daarvan is het een heel leuk idee.”

De planning in het voorstel: dit jaar beginnen met duurzaam groen en auto te gast, tot 2040 panden aankopen en Zijde ophogen, vanaf 2035 haventje aanleggen. De ondernemers, alle drie begin veertig, hopen het nog mee te maken. Van Loon: ,,Of dat in ieder geval mijn zoon Jip het meemaakt, hij is acht.”