25 maart 2024

Tweede oeververbinding Boskoop harde noodzaak

Na het afvallen van de tweede oeververbinding in het project Beter Bereikbaar Gouwe (BBG) heeft CDA Alphen aan den Rijn tijdens de bijeenkomst in november 2023 in het provinciehuis duidelijk aangegeven hierin zeer teleurgesteld te zijn. Na vele jaren onderzoek met de nodige kosten is het niet gelukt om  een tweede oeververbinding op te nemen in het BBG project. Voor CDA Alphen aan den Rijn is dit eigenlijk onverteerbaar. De grote verkeersdruk op de Zijde in Boskoop is voor de bewoners onacceptabel en de veiligheid, leefbaarheid en de kwetsbaarheid van het dorp staat hiermee op het spel.

Brief aan Gedeputeerde Staten
Vanuit het college en de gemeenteraad onder aanvoering van wethouder RelusBreeuwsma is er nu een brief naar Gedeputeerde staten onderweg waarin een duidelijke oproep wordt gedaan voor de tweede oeververbinding. Locatie wordt in eerste instantie de Halve Raak genoemd als voorlopige locatie, maar andere locaties waaronder tussen Waddinxveen en Boskoop zijn voor Alphen aan den Rijn zeker bespreekbaar. De financiering wordt gedeeld door provincie (oeververbinding) en gemeente de wegen er naar toe en er vanaf. In april zal de brief in de Staten worden behandeld. CDA alphen ad Rijn zal in dit onderwerp samen optrekken met CDA statenfractie Provincie Zuid Holland.

Ook worden organisaties, ondernemers en inwoners opgeroepen om samen met CDA Alphen aan den Rijn te gaan inspreken en hier de noodzaak voor een tweede oeververbinding nog extra onder de aandacht te brengen.
Wel doorgang in het BBG project vindt de Bodegravenboog, diverse snelle doorfietsroutes en het aanpassen en beter bevaarbaar maken van de Gouwe met o.a. aanmeerpalen.