01 juli 2023

Waardering voor prestaties, maar uitdagingen vragen om actie!

Donderdagavond waren de algemene beschouwingen, waar we de jaarstukken van afgelopen jaar bespraken. Het CDA Alphen aan den Rijn heeft zijn waardering uitgesproken voor het college en de ambtelijke organisatie.

Ondanks de vele uitdagingen op het gebied van vluchtelingenopvang, woningbouw, stikstof en de energiecrisis, blijft Alphen aan den Rijn de veiligste 100.000+ gemeente van Nederland. Onze financiën zijn sterk en onze inwoners behoren tot de meest tevreden van het land. Een groot compliment.

Echter, deze prestaties staan onder druk en de zorgkosten rijzen de pan uit. Het CDA gelooft niet dat we dit probleem kunnen oplossen door simpelweg meer geld naar de zorg te blijven sturen. Er moet worden ingezet op preventie, zodat we bestaanszekerheid vergroten en niet alles hoeven om te zetten in zorgvragen. Daarnaast vindt het CDA het belangrijk dat de gemeente niet opdraait voor valse verwachtingen die het Rijk creëert.

Fractievoorzitter Jeroen van Gool vroeg de wethouder financiën om een analyse te maken van de overschotten en onderbestedingen, zodat de gemeente kan investeren in achterstallige zaken zoals reconstructies, verduurzaming, woningbouw en het sociaal domein.

Het CDA wil een deel van het positieve resultaat van 2022 inzetten om de energietransitie te versnellen. Het CDA Alphen aan den Rijn wil weten of inwoners een subsidievoordeel geboden kan worden bij de aanschaf van zonnepanelen of warmtepompen. Daarnaast is het CDA blij met het doorbraakprogramma voor verbeterde communicatie met onze inwoners. Luisteren naar de inwoners is essentieel en daarbij horen ook de gebiedsadviseurs en hun spreekuren. Dit buiten-naar-binnen-werken moet worden voortgezet.

Verder vroegen we aandacht voor investeringen in openbaar groen en onderhoud, de groene entrees in de kernen en de aanplant van 100.000 bomen. Recreatie en toerisme zijn eveneens van groot belang en verdienen een prominente plek in de begroting. Tot slot is het CDA verheugd over de voortgang van de woningbouw, met name bij de flexwoningen aan de Zaagmolenweg en de aankomende woningbouw in de Gnephoek. Dit is goed nieuws voor de vele woningzoekenden in onze gemeente.