05 september 2023

Zorg Alrijne blijft mogelijk

Afgelopen week heeft demissionair-minister Kuipers antwoord gegeven op vragen die begin augustus gesteld waren door CDA-kamerlid Joba van den Berg met betrekking tot eerdere berichtgeving over het sluiten van operatiekamers in het Alrijne Ziekenhuis.

Gebleken was dat het Alrijne Ziekenhuis zich genoodzaakt zag om binnenkort de operatiekamers op de locaties in Alphen aan den Rijn en Leiden tijdelijk te sluiten doordat de financiering van de zorgverzekeraars niet toereikend is. Bovendien kampt men in de zorg met een personeelstekort tegenover een stijgende zorgvraag. Een van de zorgen die onder andere het CDA heeft met betrekking tot deze berichtgeving was wat zal inhouden voor de wachtlijsten en uiteindelijk dus de zorg voor patiënten.

Als CDA-fractie Alphen aan den Rijn hebben wij deze berichtgeving en de ontwikkelingen daarna nauwlettend gevolgd en ook wij hebben er binnen de gemeente, richting het Alrijne Ziekenhuis en onze CDA-collega’s in de Tweede Kamer vragen over gesteld.

In de reactie van demissionair/minister Kuipers staat dat er geen operaties afgezegd gaan worden, ook niet de reeds geplande operaties, eveneens dat er geen sprake is van sluiting van operatiekamers. Bovendien kunnen patiënten altijd contact op kunnen nemen met hun zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling aan te vragen. Dit zodat bekeken kan worden of er een kortere wachttijd is in een ander ziekenhuis. En dat een zorgverzekeraar voldoet aan de wettelijke zorgplicht als er binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang is tot alle zorg uit het basispakket.

Volgens CDA Alphen aan den Rijn zou dit moeten betekenen dat patiënten binnen een redelijke tijd en in een ziekenhuis in de nabije omgeving daadwerkelijk geopereerd worden. Wij blijven als CDA-fractie deze situatie volgen en horen graag van inwoners als er zorgen blijven of weer ontstaan over het zorgaanbod binnen onze gemeente of de regio.

Laten we zorgen dat de zorg gegeven kan worden aan hen die dat nodig hebben!

CDA-commisslid Mark Vermeulen: "Het is zorgelijk als de aanwezige mogelijkheden van een ziekenhuis niet daadwerkelijk ingezet kunnen worden voor patiënten. Goed ook dat er door politieke partijen vragen zijn gesteld en er enige duidelijkheid is gekomen. Laten we zorgen dat de zorg gegeven kan worden aan hen die dat nodig hebben!"

Foto: Josh Walet