25 oktober 2023

Zorgen om drukte N11 na opening Rijnlandroute

Alphen aan den Rijn maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid via de N11 in de toekomst. Door de toename van het verkeer zou de afslag naar de Leidse Schouw wel eens ’onregelbaar’ kunnen worden. Onder meer de opening van de Rijnlandroute zou een aanzienlijke hoeveelheid auto's naar de N11 kunnen trekken. Voor zo ver bekend heeft het Rijk geen plannen klaarliggen om de problemen op te vangen.

Naar Leidsch Dagblad 25 oktober 2023, Auteur: Wim Wegman

De Alphense wethouder Relus Breeuwsma legt zijn zorgen deze week voor aan Rijkswaterstaat. ,,Het grootste probleem is, heb ik gemerkt, dat niemand eigenlijk van de N11 houdt. Niemand voelt zich eigenaar van de problemen rond de weg. Ik hoop nu dat Rijkswaterstaat zich stilletjes toch over de N11 heeft ontfermd en aan oplossingen voor de lange termijn werkt.''

Breeuwsma onderstreept dat hij de aanleg van de Rijnlandroute een fantastisch project vindt. ,,Het zorgt ervoor dat de as Bodegraven-Leiden-Katwijk enorm verbetert. Je kan zelfs zeggen dat de as Utrecht-Katwijk er enorm op vooruit gaat. Maar het leidt volgens de stukken uit de ruimtelijke procedures van de Rijnlandroute wel tot twintig procent meer verkeer op de N11. Nu al staan er bij de verschillende kruisingen in de ochtend- en avondspits flinke files. Dat gaat dus alleen maar erger worden.''

Onder meer de hoeveelheid vrachtverkeer zal flink toenemen. Breeuwsma: ,,Logisch: want vanuit de Greenport in de Bollenstreek ben je dan veel sneller op de A12, richting het oosten, dan via de A44 en de A4. Het vrachtverkeer zoekt de kortste weg.''

Leidse Schouw

Voor één van die ’probleemkruisingen’, die met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude, werkt de overheid aan een oplossing: daar is een viaduct over de N11 gepland. Dergelijke plannen zijn er niet voor het andere grote knelpunt, de Leidse Schouw in Alphen. Volgens verkeersadviseur Ricardo Heijne van de gemeente Alphen aan den Rijn dreigt de drukte rond dit kruispunt in 2030 onbeheersbaar te worden. En Breeuwsma: ,,Dat heeft grote gevolgen voor de bedrijven in de gemeente. Die zijn straks aanzienlijk slechter bereikbaar. Maar het heeft ook gevolgen voor het verkeer verderop. Dan leg je een prachtige Rijnlandroute aan, en dan loopt een deel van het autoverkeer hopeloos vast bij Alphen.''

Breeuwsma wijst op de grote bedrijven die afhankelijk zijn van de weg, zoals Heineken, Zeeman, en toeristische attracties als Avifauna en Archeon - met 600.000 bezoekers per jaar. ,,Maar vergis je niet in het aantal kleinere bedrijven dat bereikbaar moet blijven, al is het alleen maar voor het personeel.''

De wethouder maakt zich ook zorgen over de leefbaarheid in Alphen en de verschillende kernen in de gemeente. ,,Verkeer dat dag in dag uit vaststaat op de N11 gaat sluipwegen zoeken. Nu al hebben de dorpen veel last van verkeer dat onder meer vanuit Zoetermeer richting de N11 en de A12 wil. Dat wordt alleen maar erger.'' Hij benadrukt dat het op de N11 niet alleen drukker wordt door de Rijnlandroute. Ook tal van andere ontwikkelingen, zoals nieuwe bedrijfsvestigingen, nieuwbouw in de regio Holland Rijnland, de extra rijstrook op de A4 en wellicht de bouw van de woonwijk in de Gnephoek zal zorgen voor een grotere druk op de weg.

IJskast

De afslag naar de Leidse Schouw is volgens verkeersadviseur Heijne iets te verbeteren met enkele kleinere maatregelen. ,,Denk daarbij aan het langer maken van de afslagen, zodat het doorgaande verkeer minder wordt gehinderd door files.'' Maar volgens Breeuwsma is een ongelijkvloerse kruising de beste oplossing. ,,Daar is geen plan voor, voor zover ik weet. Of dat plan er snel komt, is de vraag want het Rijk heeft sowieso veel nieuwbouwprojecten in de ijskast gezet. Grote delen van het budget gaan nu naar onderhoud.''

De wethouder heeft zijn hoop niet alleen op een nieuw viaduct gericht. Hij gelooft ook dat andere vormen van vervoer een bijdrage kunnen leveren om het fileleed in en rond Alphen te verminderen. ,,We praten met bestuurders van de omliggende gemeenten en provincie over het verbeteren van de fietsroutes tussen Gouda, Alphen en Leiden, de zogenaamde doorfietsroutes. De komst van station Hazerswoude-Rijndijk en de verbetering van de treindienst is een tweede ijzer in het vuur. En vrachtvervoer over water is een andere belangrijke optie. Alles bedoeld om het autoverkeer zo veel mogelijk te verminderen.''