14 april 2023

CDA: Bekijk ook regionale samenwerking stadstheaters

In de commissievergadering EFB van donderdag 13 april stond de toekomst van stadstheater De Veste op de agenda. Dit theater, dat nog maar 27 jaar geleden is gebouwd, is aan het eind van de technische levensduur. Daar komt bij dat het theater naar eigen zeggen voor de schaal van een stad als Delft te klein is met slechts één zaal met ongeveer 500 stoelen.

In de brief die Theater de Veste vorig jaar naar de formateur stuurde, werd al goed duidelijk waar het om gaat. To be or not to be. Hoewel die brief over de exploitatie van het huidig theater ging en ons waarschuwde dat dit geen leefbare kaart meer is voor het theater, ligt nu eigenlijk de vraag op tafel: of er komt in Delft een groter theater met 2 zalen, waarvan 1 groter dan de huidige en de tweede met een vlakke vloer. Of geen groter theater in Delft meer. Want dat het huidige theater niet voldoet, dat lijkt wel vast te staan.

De discussie draait om de centrale vragen:

• Wat voor stad willen we zijn?
  • Wat voor stad kunnen we zijn?

Een Delft zonder groter stadstheater is moeilijk voor te stellen. Tegelijk wordt het wensen- en ideeënlijstje wat het nieuwe theater wil zijn, wel snel groter met het risico dat een nieuw theater De Veste (of een verbouwd theater) fors duur gaat worden. En iedere euro die we aan nieuwbouw of verbouw van Theater De Veste kunnen we niet besteden aan cultuur in andere delen van de stad. Wat het CDA betreft sluiten we in dit stadium nog geen opties uit, maar kijken we wel kritisch naar de extra wensen.

Sprekend over geen opties uitsluiten: het heeft op voorhand niet onze voorkeur maar voor een eerlijke en complete vergelijking van opties wordt wat het CDA betreft ook de optie van een regionaal theater in Rijswijk, Delft, of Pijnacker-Nootdorp serieus bestudeerd. Het theater in Rijswijk is ruim 30 jaar oud, en mogelijk ook aan vervanging toe. Mogelijk is gezamenlijk optrekken hier goedkoper en bedienen we onze eigen inwoners beter als we in de regio een goed theater voor de regio neerzetten in plaats van meerdere  ‘net niet’ theaters'. We vroegen de wethouder deze optie serieus te bekijken, inclusief een inschatting van wat dit zou betekenen voor de Delftse economie. Vertrekken bedrijven echt uit Delft als een regionaal theater niet binnen de stadsgrenzen staat? En wat zijn dan de gevolgen? Wethouder Van Vliet wilde dit niet toezeggen. Het CDA heeft dit onderwerp daarom meegenomen naar de raadsvergadering. Mogelijk komen we met een motie die de wethouder vraagt dit scenario serieus te onderzoeken.