22 april 2020

CDA: Geen belastinggeld naar Next!Delft

In de commissievergadering EFB van 23 april is gesproken over een bijdrage van de Gemeente Delft aan het initiatief Next!Delft van de TU Delft. Bedoeling is dat de gemeente 5 ton subsidie geeft en daarnaast ruim 6 ton huurgarantie.

Het CDA is kritisch over deze bijdrage. Next!Delft is een prachtig initiatief maar het CDA is er nog niet van overtuigd dat Next!Delft niet gerealiseerd kan worden zonder royale gift belastinggeld. En zeker in deze tijd van crisis, is het wat het CDA betreft verstandig om extra scherp te zijn op gemeentelijke uitgaven. In dezelfde week als de bespreking in de commissie, kwam wethouder Financiën Brandligt met een 'winstwaarschuwing' voor Delft vanwege corona. Het is goed mogelijk dat Delft miljoenentekorten op de begroting moet oplossen.

We hebben daarom voorgesteld om de bijdrage niet als een gift maar als een lening te verstrekken. Zo kan Next!Delft van de grond komen maar krijgt de gemeente vroeg of laat haar geld weer terug.