03 februari 2023

CDA houdt vast aan afspraak gemeente - toeristensector: geen extra stijging toeristenbelasting

In de raadsvergadering van 2 februari sprak de gemeenteraad over het voorstel van het college om de toeristenbelasting in 2023 en 2024 te verhogen tot uiteindelijkk € 4,50 per persoon per nacht (behalve voor overnachtingen op de camping, daarvoor wordt het tarief € 1). De extra opbrengsten worden voor een deel besteed om de Delftse ambities uit de Visie Toerisme 2030 te realiseren, maar gaan voor een deel ook terug naar Delftenaren. Daarmee geeft het college invulling aan een door het CDA gesteunde motie van D66, VDD en ChristenUnie uit 2021 die het college opriep om de toeristenbelasting te verhogen en de opbrengsten ten goede te laten komen aan alle Delftenaren.

Het mooie van het collegevoorstel om tot € 4,50 per persoon per nacht te komen was dat dit voorstel in direct overleg met de toeristische sector tot stand was gekomen. Oorspronkelijk was het college van plan de toeristenbelasting met een kleiner bedrag te verhogen, maar de sector stelde zelf voor deze verhoging nog wat groter te maken. Het CDA heeft hier grote waardering voor want het is immers niet direct in het belang van de sector dat hun gasten meer gemeentelijke belastingen moeten betalen. Raadslid Gerrit Jan Valk: "Constructieve participatie, waarin mensen over hun eigen belangen en grenzen heen meezoeken naar oplossingen in het algemeen belang, wil het CDA stimuleren en belonen."

Om die reden stemde het CDA voor het voorstel van het college om de toeristenbelasting tot € 4,50 te verhogen, maar tegen een amendement van D66, Volt en SP om de afspraak met de toeristensector meteen al open te breken en de toeristenbelasting verder te verhogen tot € 5,25. Volgens de indieners zal deze verhoging niet leiden tot minder overnachtingen, omdat 75 cent extra voor een toerist niets uitmaakt. Valk: "Het eerlijke verhaal is dat niemand dit kan weten, wij ook niet. Misschien hebben D66, Volt en SP gelijk en is dit gratis geld voor Delft. Maar wellicht hebben juist de experts die werkzaam zijn in de toeristenbranche en dagelijks toeristen spreken gelijk dat  € 4,50 ook wel het maximum is. Kunnen we het risico lopen dat toeristen overnachtingen in Delft gaan mijden omdat we te opportunistisch als politiek tegen het advies van de sector in de toeristenbelasting verder verhogen? Als toeristen hierom wegblijven zijn we als stad niet alleen die paar euro belasting kwijt, maar ook al het geld dat toeristen tijdens hun verblijf in Delft uitgeven. We willen geen toeristen in Delft omdat ze een paar euro belasting betaling, maar omdat ze naar het museum gaan of naar het theater, omdat ze boodschappen doen bij Delftse winkels of op onze markt, en omdat ze bij een cafe of restaurant eten en drinken bestellen. Het gaat hier om de economie van de stad, om werkgelegenheid en de aantrekkelijk van Delft als stad om een paar dagen te bezoeken, en dat willen we niet op het spel zetten."

Het amendement haalde geen meerderheid.