05 februari 2022

CDA pleit in Buitenhofdebat voor cultuur in de buurt en doorstroom op woningmarkt

Het eerste grote debat tussen alle partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen vond gisteravond plaats in Buitenhof. Op initiatief van Stichting Rode Feniks en CANIDREAM gingen tien kandidaat-raadsleden met elkaar in debat over onderwerpen die de inwoners van Buitenhof raken. Namens het CDA Delft nam onze Jerney Jüdell (#3) deel aan het debat. In haar persoonlijke introductiepitch leerden de aanwezigen en meekijkers thuis dat zij tijdens haar jeugd op Aruba heeft gewoond en daarmee zelf óók weet wat het is om ethisch geprofileerd of zelfs gediscrimineerd te worden. Daarnaast is zij als half Surinaamse ook thuis in die cultuur en weet ze door beide ervaringen wat het is om je sterk aangetrokken te voelen tot 'mensen met dezelfde achtergrond'. Daarnaast is ze student geweest aan de TU Delft, en snapt ze daarmee de wanhoop bij het zoeken van een kamer, maar heeft ze inmiddels ook de ervaring van de stress om als jong gezin met 2 kinderen 'opgesloten' te zitten op een appartement met slechts 2 slaapkamers. En dat puur en alleen omdat er voor een gezin die bewust kiest voor 1 inkomen, er geen huis meer in Delft te vinden is. Het CDA is juist een partij die de verbinding zoekt in de samenleving: hoe kan ieder mens, binnen diens eigen mogelijkheden en tempo, meedoen en betrokken zijn? Waarbij de mens centraal staat en waar we geloof hebben dat jongeren krachtige talenten hebben die we moeten stimuleren.

Tijdens het onderwerp over de schaarste op de woningmarkt waren alle partijen het eens over het probleem dat er een groot tekort aan woningen is en dat dat niet vandaag op morgen is opgelost. Jerney pleitte vanuit het verkiezingsprogramma van het CDA als enige partij om naast nieuwbouw voor starters en jonge gezinnen, júist ook senioren woningen bij te bouwen. Veel senioren wonen nu met plezier in Delft, maar zouden hun (inmiddels te grootte) gezinswoning maar al te graag willen inruilen om kleiner te gaan wonen. Als er daarom -dicht bij faciliteiten als winkels en OV- senioren woningen worden gebouwd, is de verwachting dat zij zullen verhuizen en er weer een aantal gezinswoningen vrij komen. Zodoende kunnen senioren toch in hun geliefde buurt blijven wonen en in contact blijven met hun sociale netwerk van vrienden en buren uit hun oude buurt om ver-eenzaamheden voor te blijven. Het tweede idee uit het CDA programma was om huurders van sociale huurwoningen de mogelijkheid te bieden via het koopgarant concept hun woning te kopen en zodoende hun maandelijkse huur in te ruilen voor lagere hypotheek lasten. Zo krijgt de coöperatie cashflow om weer sociale huurwoningen bij te bouwen. Echter, bij verhuizing móét de woning weer terug worden verkocht áán de coöperatie waardoor deze niet verloren gaat aan de particuliere markt, maar komt deze weer beschikbaar voor een nieuwe huurder. Op deze manier kunnen deze mensen vermogen opbouwen met hun hypotheek, en door hun eigenaarschap zullen zij zich vaak meer betrokken voelen bij het op orde houden van de buurt.

In het 1-op-1 debat was het CDA ingedeeld bij het onderwerp cultuur, tegenover STIP en kwamen de verschillen goed voor het voetlicht. Waar STIP vooral grote trekpleisters als bijzondere kunstwerken, evenementen voor jongeren en een poppodium in het centrum wil, pleit het CDA juist voor meer cultuur in je wijk voor met name kinderen en ouderen. Elke euro kan immers maar 1x worden uitgegeven, dus er móéten keuzes worden gemaakt. Het CDA geeft daarom de voorkeur aan deze twee specifieke groepen omdat zij niet zoveel zelfstandigheid hebben zoals de jeugd dat met een scooter, auto of een studenten-OV heeft. De jeugd wordt daarom geacht om zich makkelijker naar plekken als Den Haag en Rotterdam te verplaatsen. Kinderen (en daarmee hun moeders en vaders) maar ook ouderen moeten cultuur in de buurt hebben omdat zij vaak afhankelijk zijn van de fiets of het OV. Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan met cultuur in aanraking komen. Op deze manier leren ze hun talenten te kennen en te ontwikkelen, stimuleren we hun creativiteit. Voor ouderen is ontmoeting en sociaal contact bij culturele evenementen belangrijk om eenzaamheid tegen te gaan. Daarom vind het CDA het belangrijk voor deze twee groepen cultuur zo laagdrempelig mogelijk aan te bieden, door wijkgebonden evenementen. Nogmaals, elke euro kan slechts 1x worden uitgegeven, en jongeren tot 30jaar  kunnen makkelijker voor vermaak elders heen.
Jerney deed een oproep aan de inwoners van Buitenhof om zelf met ideeën te komen voor cultuur diversiteit in hun wijk en deze vervolgens onder de aandacht te brengen bij de gemeente. "We kunnen als politiek niet bedenken waar jullie behoefte aan hebben of jullie graag zouden willen. Dus kom vooral zelf met initiatieven en wordt vrijwilliger bij organisaties die dit kunnen waarmaken", aldus Jerney.

Het CDA Delft dankt de organisatie voor het fantastische initiatief om een debat in de wijk te organiseren voor de bewoners om zo politiek dichterbij te brengen en een mogelijkheid gaf om nieuwe contacten te maken tussen actieve vrijwilligers, inwoners en politici. Het was ondanks de corona-maatregelen, perfect georganiseerd! Dit is precies, waar het CDA voor staat; niet de politiek, maar de inwoner moet initiatieven nemen waarbij de politiek dit slechts kan ondersteunen. Zo maken we de buurt weer sterk, krachtig en betrokken!

nb: credits foto Rode Feniks / Adam Klugkist