05 april 2023

Geen zelfrijdende busjes in plannen Gelatinebrug

Afgelopen donderdag vergaderde de gemeenteraad over het Beeldkwaliteitsplan Schieoevers. Hierbij kwam ook de voortgang van de plannen voor de nieuwe Gelatinebrug aan bod. De Gelatinebrug is een nieuwe brug die tussen de Abtswoudsebrug en de Kruithuisbrug moet gaan komen om voetgangers en fietsers een extra mogelijkheid te geven om van oost naar west Delft of omgekeerd te gaan. Deze brug is nodig omdat Delft op Schieoevers maar ook op andere plekken de komende jaren nog duizenden woningen wil bouwen. De huidige bruggen zijn nu al overbelast in de spits en kunnen nog een paar duizend fieters per dag niet aan.

Probleem is alleen dat de Gelatinebrug erg duur dreigt te worden. Werden de kosten een paar jaar geleden nog op 9 miljoen euro geschat, inmiddels zijn de geschatte kosten ruim 27 miljoen euro. Drie keer zo hoog al gedacht dus, en nu al duurder dan de Sebastiaansbrug! En dat voor een brug die alleen voor voetgangers en fietsers is...

Maar dat laatste is niet helemaal correct. Al vanaf het begin heeft de wethouder het plan om op de Gelatinebrug ook zelfrijdende busjes te laten rijden. Deze busjes, ook wel people movers genoemd zouden een nieuwe OV-verbinding tussen station Delft Campus en de universiteit moeten worden. En al vanaf het begin heeft het CDA hier grote vraagtekens bij. Want in deze busjes kunnen maar 8 pasagiers mee en dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Of je moet er honderden laten rijden. Proeven met zelfrijdende busjes op de openbare weg in andere gemeentes zijn bijna allemaal mislukt vanwege veiligheidsissues of hoge kosten voor de gemeente. Alleen in Rotterdam rijdt op bedrijventerrein Rivium een zelfrijdend busje, maar dat is een korte en rustige route op een volledig vrijliggende busbaan.

De wethouder heeft in de plannen voor de Gelatinebrug de vrije baan voor het zelfrijdende busje geschrapt om kosten te bespraren. Maar vreemd genoeg is het plan nog steeds om wel zelfrijdende busjes te laten rijden over de brug. Raadslid Gerrit Jan Valk: "Dat betekent dus dat deze busjes tussen de duizenden fietsers moeten gaan rijden. Dat is vragen om ongelukken!"

Het CDA diende daarom in de raadsvergadering van 4 april een motie in, die het college opriep om in de planvorming geen rekening meer te houden met de eventuele komst van zelfrijdende busjes op de Gelatinebrug. De kosten rijzen nu al de pan uit en als je nu al steeds rekening moet houden met toekomstige innovaties maakt dat de brug nooit goedkoper. En met de huidige stand van de techniek is het onverantwoord om zelfrijdende busjes tussen fietsers te laten rijden.

De motie haalde net geen meerderheid: met 18 tegen 19 stemmen werd de motie verworpen. Voorlopig blijft het college dus rekening houden met zelfrijdende busjes op de Gelatinebrug.