17 maart 2014

CDA Gouda aan de slag voor Goudse maatschappelijke stage

GOUDA - Waarom de SGP, VVD, PvdA, D66 en GroenLinks in de Tweede Kamer de maatschappelijke stage in het voortgezet onderwijs onlangs hebben afgeschaft, is voor het CDA Gouda onbegrijpelijk.

Het CDA Gouda gaat aan de slag voor de ‘Goudse maatschappelijke stage’. Huibert van Rossum, lijsttrekker van het CDA in Gouda, wil de komende tijd een positieve lijst opstellen van bedrijven, instellingen én scholen die door willen met de Goudse maatschappelijke stage, in welke vorm dan ook. Ook organiseert het CDA Gouda binnenkort een rondetafelgesprek en moet de gemeente faciliteren. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er een verbinding wordt gelegd tussen scholen en bedrijven en instellingen die stagiaires zoeken.

Al in september 2013 steunde de hele gemeenteraad het CDA Gouda in de oproep aan de gemeente, om de maatschappelijke stage voort te zetten, samen met scholen, bedrijven, verenigingen en instellingen. Onlangs smeekten ook tientallen grote organisaties zoals de ANWB, de Zonnebloem en Natuurmonumenten landelijk in een brandbrief om het behoud van de maatschappelijke stage. Ook in Gouda komen bij het CDA vele positieve reacties over de maatschappelijke stage binnen. O.a. bij de Dierenweide en bij de Kinderboerderij ‘De Goudse Hofsteden’.

Van Rossum: ‘vrijwilligers zijn het cement van onze Goudse samenleving. Als je weet dat de maatschappelijke stage kan worden gezien als de kweekvijver voor de toekomstige vrijwilliger, dan gaan we toch nu niet het kind met het badwater weggooien? Net nu scholen de infrastructuur om het te organiseren op poten hebben gezet, vaak in samenwerking met gemeenten en vrijwilligersorganisaties. Die infrastructuur willen we niet nu al – net 3 jaar na invoering- alweer kwijtraken.

Pas drie jaar geleden is de maatschappelijke stage ingevoerd. Sindsdien hebben tienduizenden leerlingen geleerd hoe het is om zich belangeloos in te zetten in de maatschappij. Zij hebben geleerd hoe het is om voor jezelf na te gaan welk vrijwilligerswerk het beste past. Ook om contact te leggen met organisaties en hoe ze iets voor anderen kunnen betekenen. Dat is helaas niet meer voor iedereen vanzelfsprekend.

De maatschappelijke stage blijkt zeer hoog te worden gewaardeerd. Door gemeenten, vrijwilligersorganisaties, ouders en ook door jongeren zelf. Twintig tot dertig procent van de scholieren die aan een maatschappelijke stage hebben deelgenomen, gaan later door in het vrijwilligerswerk. Dat is prachtig voor onze samenleving! Onderwijs gaat niet alleen over vorming van het hoofd, maar ook over de vorming van de handen en het hart.

Van Rossum: ‘De Eerste Kamer moet nog beslissen over afschaffing. Wij wachten dat politieke proces af, maar gaan tegelijkertijd in onze stad actief aan de slag voor een ‘Goudse maatschappelijke stage’. Andere steden als Leeuwarden en Rotterdam gaan ons daarin al voor. Een goed teken. Immers samenwerken doe je niet in je eentje, is ons CDA-motto’.