12 maart 2015

CDA Gouda blij met voorlopige opschorting eigen bijdrage jeugdhulp

GOUDA – In Gouda wordt de inning van de eigen bijdrage jeugdhulp voor nieuwe instromers voor één of meer dagdelen voorlopig opgeschort. Dit in afwachting van het onderzoek naar de effecten van de eigen bijdrage dat Staatssecretaris Van Rijn (VWS) uitvoert. Dit meldde het college gisteren in de gemeenteraad. Eerder besloten bijvoorbeeld ook de gemeenten in Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Amsterdam en Zandvoort tot soortgelijke maatregelen.

Eppy Boschma, raadslid CDA-Gouda: ‘Dit is een stap in de goede richting. We hadden hier ook om gevraagd en hopen uiteraard dat rond de zomer landelijk de knoop wordt doorgehakt om helemaal af te stappen van de eigen bijdrage. Inning van die eigen bijdrage betekent een enorme bureaucratie en leidt mogelijk tot zorgmijdend gedrag bij ouders waarvan dan het kind dan de dupe wordt. Dat moeten we niet willen.’

Door alle veranderingen vanwege het overhevelen van de jeugdzorg naar de gemeente, is alles in beweging wat onzekerheden met zich meebrengt. Overal moet tegelijkertijd aan worden gewerkt. Van een goed preventiebeleid via bijvoorbeeld samenwerking tussen sportclubs en preventieve jeugdprogramma’s, tot het bekendheid geven aan het werk van de nieuwe sociale teams in Gouda. Ook het voorkomen van het plan van het Rijk voor een nieuw financieringsmodel voor jeugdzorg, dat voor Gouda desastreus uit zou pakken, vraagt stevige lobby richting Den Haag. Daarnaast betekent het in goede banen leiden van nieuwe hulpaanvragen en indicaties nogal wat. Kortom; alle hens aan dek door alle betrokken partners voor een goede jeugdzorg!

CDA Gouda vraagt specifiek aandacht voor goede afspraken tussen gemeente, scholen en zorgverzekeraars als het gaat om intensieve kindzorg, bijvoorbeeld kinderen die in de klas begeleiding nodig hebben. Goede samenwerking en helderheid over wie welke rol vervult, voorkomt dat ouders van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dit schooljaar geldt daarvoor nog het overgangsrecht maar na de zomer is dat niet meer zo. In de klankbordgroep Sociaal Domein zullen we het college vragen ons hierover te informeren, stelt Eppy Boschma in een reactie.