15 mei 2015

CDA Gouda: ‘Buitenspelen voor kinderen moet weer vanzelfsprekend worden’

GOUDA – CDA Gouda wil dat buitenspelen voor kinderen weer vanzelfsprekend wordt. Daarom deelt de partij in het kader van de buitenspeeldag op 10 juni a.s. speelpakketten uit. Het CDA is een partij die midden in de samenleving staat en graag ziet dat kinderen uit de buurt met elkaar buiten spelen. Het is bovendien gezond en goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Iedereen die op de buitenspeeldag op 10 juni a.s., een activiteit voor kinderen in de straat of op de buurtspeelplaats organiseert, komt in aanmerking. Het speelpakket is aan te vragen bij raadslid Eppy Boschma via [email protected]. Het aantal pakketten is beperkt, dus wees er snel, op = op!

Aanvragen kan tot 1 juni, waarna uiterlijk 6 juni het pakket wordt bezorgd of kan worden afgehaald.

Het pakket bevat o.a. stoepkrijt, bellenblaas en een verrassing.

“De buitenspeeldag 2015 is een initiatief van Jantje Beton en Nickelodeon en juichen wij zeer toe. Zeker als je bedenkt dat 1 op de 5 kinderen niet of slechts één keer per week vrij buiten speelt. Ik merk het aan onze eigen kinderen. Je moet hen regelmatig echt stimuleren om lekker buiten te gaan spelen. Als ze eenmaal buiten zijn, vinden ze het heerlijk. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk dat er voldoende veilige buitenspeelplekken zijn”, aldus raadslid Eppy Boschma.

De initiatiefnemers van buitenspeeldag: ‘Tijdens het buitenspelen gaat voor kinderen een nieuwe wereld open en tijdens het spelen leggen ze een stevige basis voor later. Buitenspelen lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. En dat terwijl buitenspelen kinderen vrolijk en blij maakt. En nog belangrijker: buitenspelen prikkelt de fantasie en is goed voor de sociale vaardigheden, gezondheid en motoriek. Juist in een tijd waarin 80% van de kinderen niet genoeg beweegt en veel speelomgevingen zijn verwaarloosd, kan er niet voldoende aandacht naar uitgaan’.