21 januari 2014

CDA Gouda: Gouwenaar zoveel mogelijk ontzien bij bezuinigingen, inzet op besparingen door te hervormen

GOUDA – De presentatie van de mogelijke bezuinigingen voor de komende jaren heeft bij CDA Gouda een aantal vragen opgeroepen. CDA-lijsttrekker Huibert van Rossum wil dat de Gouwenaars de ruimte blijven houden om met elkaar te zorgen voor een toekomst in de buurt met hun kinderen en familie.

Vrijwilligers, (sport)verenigingen, mantelzorgers zijn volgens Van Rossum het dna van de stad. Deze moeten zoveel mogelijk worden ontzien. Van Rossum: “Wat ons betreft bezuinigen we vooral door het hervormen van de gemeente. Dat kan ook betekenen dat er gemeentelijke taken moeten worden geschrapt. Bezuinigen op bestuurslagen en bezuinigen op stenen in plaats van bezuinigen op zorg. Ook Gouwenaren hebben zorg soms heel hard nodig, daar mogen we niet op interen.”

Van Rossum wil dat Gouda uit de top-25, van gemeenten met de hoogste lasten voor burgers, gaat. CDA Gouda wil de gemeentelijke belastingen niet zonder meer laten stijgen en – daardoor – schulden doorschuiven. CDA Gouda wil kritisch naar subsidies van de gemeente kijken. Van Rossum: “Liever meer bezuinigen dan stijgende lasten. Kleine subsidies tot 25.000 euro aan verenigingen, wijken en buurten willen we ontzien, want dat zijn initiatieven waar de stad mee wordt versterkt. Mogelijkheden om voor elkaar, voor onze kinderen en de leefomgeving te blijven zorgen staan voorop.”