11 juni 2015

CDA Gouda wil voldoende speelplekken voor kinderen in elke wijk

“Niet een in beton gegoten norm maar de praktijksituatie van Gouwenaars in buurten en wijken moet leidend zijn voor het aantal speelplekken voor kinderen in de stad”

CDA Gouda wil dat buitenspelen voor kinderen weer vanzelfsprekend wordt. Daarvoor zijn voldoende speelplekken, speelzones en parken nodig. Maar omdat in een aantal buurten en wijken het aantal kinderen afneemt, worden alleen al per 2015 maar liefst 12 speelplekken afgebouwd. Dit vanwege het hanteren van een norm die stamt uit 2006. Daarin wordt gesteld dat er gemiddeld 70 kinderen beneden de 12 jaar rondom een speelplek moeten wonen. CDA Gouda wil niet die norm leidend laten zijn voor het aantal speelplekken, maar de praktijksituatie van Gouwenaars in buurten en wijken. Het beleid moet daarop worden aangepast.

Nu is het nog zo dat 1 op de 5 kinderen niet of slechts één keer per week vrij buiten speelt. Extra pijnlijk nu het vandaag Nationale Buitenspeeldag is. Nog pijnlijker is dat het aantal speelplekken in Gouda wordt afgebouwd. Onlangs kondigde de gemeente aan dat het gaat om speelplekken in de Binnenstad (1), Bloemendaal (2), Plaswijck (5), Achterwillens (1), Kort Haarlem (1) en Goverwelle (2). Dat betekent dat de speeltoestellen er niet meer worden gerepareerd of vervangen. Op termijn verdwijnen deze speelplekken, tenzij het aantal kinderen in de buurt weer toeneemt.

CDA raadslid Eppy Boschma stelt dat het uitsluitend werken met deze norm niet meer van deze tijd is. “Een aantal speelplekken is destijds mede door eigen inbreng van bewoners tot stand gekomen. Zo’n plek is daarom veel meer dan alleen een ‘speelplek’. Daarom is overleg nodig met bewoners en werkt het uitsluitend hanteren van zo’n norm niet. Het zou er toe kunnen leiden dat uiteindelijk een hele wijk zonder speelplek komt te zitten. Bovendien zie je steeds vaker oppasmoeders of oma’s en opa’s met kleine kinderen die gebruik maken van de speelplekken. Die wonen vaak niet in de wijk, maar zijn er wel meerdere keren per week”.

Veel meer dan nu het geval is, moet rekening gehouden worden met de behoefte van de bewoners in buurten en wijken. Hoeveel kinderen spelen er in de buurt? Waar hebben zij behoefte aan? Hoe is de ontwikkeling er van het kinderaantal de komende jaren? Allemaal zaken die moeten worden betrokken bij het maken van de keuze hoe om te gaan met het aantal speelplekken in Gouda. Het CDA Gouda wil dat het beleid op dit punt wordt aangepast.