21 mei 2014

Formeren = vertrouwen

Na de onverwachte move van Gouda Positief van maandag tijd om even terug te blikken. De afgelopen weken is er veel energie en tijd in de gesprekken met de 6 partijen gaan zitten (GoPo/GbB, CU, SP, SGP, 50Plus). Door de onbetrouwbare draai van GoPo kwam er een eind aan deze coalitieonderhandelingen.

Staan voor je woord

Voor mij tellen: een man een man, een woord een woord en vertrouwen. Dat was de basis waarop ik de gesprekken ben ingegaan op uitnodiging van GoPo/GbG. Met de andere partijen GoPo/GbB, CU, SP, SGP, 50Plus zaten we aan tafel. De inhoud en het proces moeten dan duidelijk maken of je eruit komt. Voor mij is duidelijk dat GoPo dat vertrouwen niet waard is, want zonder signaal vooraf trok deze partij de stekker eruit.

Zaken doen

Dan wat betreft de inhoud. Dat is een proces gaat van gunnen en misgunnen. Natuurlijk gun je wat en krijg je wat, maar ik was tot het eind behoorlijk tevreden.

De afgelopen weken heb ik me als onderhandelaar namens CDA Gouda ingezet voor een herkenbaar coalitieakkoord. Er jammer dat dit niet gelukt is. Want voor het eerst zou er apart aandacht zijn en een werkprogramma  Kracht van de Samenleving komen. Want de initiatieven en inzet van vrijwilligers, bedrijven, organisaties, verenigingen maken Gouda tot wat het is. Ook met ruimte voor vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven en sport. Hierin ook het buurthuis van de toekomst.

Met de stad

Een ander winstpunt was de omslag in de bestuurscultuur.  Een andere manier van werken in de stad. Veel meer samen optrekken  met organisaties, verenigingen en bedrijfsleven. De eerste stap hierin zouden de stadsgesprekken zijn.

En natuurlijk veel aandacht voor de belangrijke onderwerpen van de komende tijd zorg en sociaal beleid. Meer steun voor mantelzorgers,door meer respijtzorg en als extra gebaar de mantelzorgkortingspas. Focus op preventie in armoedebeleid en schulden. Een strikter coffeeshopbeleid, een wervend economisch beleid en stadsmarketing met kaas voorop.

Dit allemaal met degelijke financiële spelregels en geen bezuinigingen op kleine verenigingen en maatschappelijke netwerken.

Natuurlijk is dit maar een high-light van wat er besproken is. De laatste avonden waren nog nodig om een programma rond te krijgen. Maar zover is het dus nooit gekomen.

Vertrouwen komt te voet

Zo blijkt maar weer dat inhoud alleen samengaat met vertrouwen. Want zaken worden niets als je te maken hebt met een onbetrouwbare zakenpartner.

Voor die inhoud blijven we we knokken, hoe dan ook!