26 september 2012

"Kinderburgemeester in Gouda" voorstel Huibert van Rossum

CDA-raadslid Van Rossum stelt kinderburgemeester en jongerenraad voor Nieuws lokaal - Politiek donderdag, 20 september 2012 08:21
GOUDA – CDA-raadslid Huibert van Rossum stelt naar aanleiding van de verkiezingen voor in Gouda te beginnen met een kinderburgemeester en/of een kinder/jongerengemeenteraad. Het is van belang dat jongeren betrokken raken bij de politiek, op deze manier kunnen ze actief deelnemen aan de democratie.

“Afgelopen woensdag was het feest van de democratie. De uitslag was niet voor iedereen, waaronder mijzelf, een feest. Echter de kiezer heeft gesproken en het feit dat die vrijheid er is wat telt. Democratie is alleen meer dan een rood vakje inkleuren. Het vraagt ook onderhoud en verantwoordelijkheid. Zowel van politici als de normale burgers. Democratie is meedoen, niet alleen kiezen. Dat besef moeten we met elkaar in investeren. En waar begin je dan bij de jongeren want zij moeten dat stokje overnemen en doorgeven.”

Van Rossum vervolgt: “Wat mij betreft zou dat in Gouda versterkt kunnen worden door te beginnen met een kinderburgemeester en een kinderraad/jongerenraad. Zij kunnen dan op onderwerpen die hen aangaan advies en reactie geven aan de gemeente. Op die manier dragen we het stokje in Gouda over.”