02 september 2013

Leesbril mee naar de supermarkt!

"Ons voedsel, veilig en eerlijk!", zegt Esther de Lange, europarlementariër voor het CDA. De veiligheid van ons voedsel wordt in Europa behoorlijk goed gecontroleerd. Maar wie let er op de eerlijkheid? Haar droom is een eerlijke supermarkt. Zo'n supermarkt fopt klanten niet met mooie etiketten en gebruikt boeren uit het Groene Hart niet voor de PR. Eerlijk voedsel is belangrijk, want eerlijk duurt het langst. Op 17 oktober zal Esther de Lange haar onderzoeksrapport over voedselfraude in Europa presenteren.

Ester van Aalst is een stadse die wil weten wat ze eet. Daarom heeft ze het netwerk "Boerenfluitjes" opgericht. Ze vraagt aan ons allemaal: weet jij wel of jouw waarden ook echt op jouw bord liggen? De PR-machine rondom ons dagelijks voedsel is enorm, daar heeft ze genoeg voorbeelden van. Nu wil ze het echte verhaal van de boeren leren kennen en doorvertellen. Dan kunnen alle stadse mensen met een portemonnee en een boodschappentas kritisch èn realistisch worden als het gaat om hun eten.

De Esthers zijn het eens. Een gemakzuchtige consument lokt voedselfraude uit. Dus neem je leesbril mee naar de supermarkt en gebruik die macht van je eigen boodschappentas!

Met een moestuin in de eigen buurt zie je elke dag hoeveel tijd en soms ook moeite het kost om je eten te laten groeien. Het CDA steunt deze buurtinitiatieven van harte. Samen de handen uit de mouwen steken voor een moestuin, dat is gezond en leuk! Tot slot vraagt de kinderboerderij De Goudse Hofsteden aandacht voor hun mooie en grote moestuin. Voor een schappelijke prijs koop je op de kinderboerderij eerlijke groenten en fruit.