15 maart 2022

Meer groen in Westergouwe

Onze fractievoorzitter, Martijn van der Wind, woont sinds een paar jaar in Westergouwe. Hij is erg betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe wijk in Gouda. Hij hoort regelmatig van buurtgenoten dat er best meer bomen geplant mogen worden. Daarom besloot hij actie te ondernemen.

Wilgenbomen

"Terwijl buurt na buurt wordt gebouwd en opgeleverd, blijft het aantal bomen dat geplant wordt inderdaad heel beperkt. Zo ontstond het idee voor deze oproep om meer bomen te planten. Ruimte is er genoeg en de drassige polder is bij uitstek geschikt voor wilgenbomen. Want die zijn heel makkelijk te planten. Het is een kwestie van een tak afknippen en in de grond steken.

Vogels

Twee jaar geleden heb ik zo twee wilgen geplant in mijn eigen tuin. Het zorgt voor een bijzonder gezellige, vogelrijke tuin. Vooral mezen (pimpelmees en koolmees) zijn dol op de bomen. Maar ook roodborstjes, kwikstaartjes, spreeuwen, kauwen en eksters zitten er vaak in. In oudere bomen maken steenuilen graag nesten in holtes in de stammen. Kortom: het planten van meer (wilgen)bomen zorgt ook voor meer biodiversiteit.

De komende raadsperiode wil ik me voor CDA Gouda ook hiervoor inzetten, om meer bomen geplant te krijgen in Westergouwe. Afgelopen vrijdag heb ik samen met Huibert van Rossum alvast symbolisch een eerste wilgenteen geplant."