22 november 2009

Oud en jong, verantwoordelijk voor elkaar!

Vrijdag 20 november jl. opende de 83-jarige CDA-politica Hannie van Leeuwen de nieuwbouwlocatie van het zorgcentrum Ronssehof.
Nog in juni 2009 ontving zij de Majoor Bosshardt Prijs voor haar bijzondere inzet voor de samenleving en haar gezaghebbende visie op zorg en welzijn. Ook bij de opening van Ronssehof sprak zij velen aan. Ze wil dat de verschillende generaties verantwoordelijkheid voor elkaar nemen om zo samen vorm te geven aan de samenleving. "De tijden zijn veranderd. Toen de AOW werd ingevoerd kwam het nog bij niemand op dat de levensduur van mensen zo zou toenemen. Daar is de AOW nooit op berekend geweest. Het getuigt van solidariteit tussen de generaties als je, wanneer je dat kunt, doorwerkt tot je 67e. Laten we als ouderen de rekening niet doorschuiven naar de jeugd, maar verantwoordelijkheid nemen!." Ook als ouderen niet meer werken kunnen ze veel betekenen. Ze hebben de tijd om te luisteren, te reflecteren en hun levenswijsheid te delen met jongere mensen. Doordat de werkenden AWBZ-premie betalen dragen zij bij aan de zorg voor hen die dat nodig hebben. Dat is naastenliefde. Zo zijn de verschillende generaties aangewezen op solidariteit met elkaar. Daar waar ingrepen in de AWBZ nodig zijn doet dat direct een beroep op onze mantelzorgers. Voor werkende mantelzorgers zou meer aandacht kunnen komen van hun werkgevers. Werken, gecombineerd met mantelzorg gaat niet vanzelf.

Van Leeuwen prees de vrijwillige en professionele medewerkers van Ronssehof, die met hart en hand de verzorging van de bewoners vormgeven. Zij vroeg ook begrip en geduld van de bewoners als de verzorgende handen niet direct bij je zijn wanneer je ze nodig hebt. Je kunt dan bedenken dat die handen bezig zijn met de verzorging van een ander en geduld opbrengen. Ook dát is naastenliefde.